Med besøk av omtrent 20 korps, var det opptredener slag i slag på Bekkestua, Nadderud og i Sandvika. Alexandria Marching Band fra USA, Nøtterøy Skolekorps, Haukerød Skolekorps, Strømsgodset Musikkorps og Kolbotn-Garden var blant korpsene som deltok. I tillegg kom Hans Majestet Kongens Garde, for å fremføre drillen sin på Bærum Tattoo.

Konserter og sosiale aktiviteter

Smågardistfestivalen” inneholdt mer enn bare spilleoppdrag. Tilittsvalgte i Smågardistene, Bianca Kjellberg og Sverre Skjauff, var enige om at det var viktig også å arrangere sosiale aktiviteter.

– Vi har arrangert en volleyball-turnering, grilling på Kalvøya, og andre aktiviteter som quiz og rebus. På denne måten kan man bli bedre kjent på tvers av korpsene, spesielt viktig var det for å inkludere amerikanerene som var på besøk, forteller Kjellberg.

Likevel lå hovedfokuset på spilleoppdragene. Med plasskonserter i Sandvika, opptredener på Bærum Tattoo, og deltakelse på NM i marsjering og formasjonsmarsj.

Haukerød Skolekorps fra Sandefjord var blant korpsene som deltok under plasskonsertene i Sandvika. Skolekorpset var på innlandskorpstur i år og hadde valgt å reise til Bærum.

– Denne helgen har jeg vært duskbærer for hovedkorpset, forteller Ilona Stokke Viken fra Haukerød Skolekorps.

Videre forteller hun at det har vært en ganske slitsomt helg, med mye marsjering, men at det har vært gøy.

– Det aller kuleste var å se Garden spille på søndagen, smiler hun.

Alexandria Marching Band fra USA.

Besøk fra USA

Som nevnt over var Alexandria Marching Band fra Minnesota på besøk. Bandet er på besøk i Norge med totalt 56 medlemmer. Dette var neppe tilfeldig. Alexandria Marching Band er nærmest blitt venne-korpset til Smågardistene, da Smågarditsne har besøkt dem hele to ganger i USA, for å delta på festivalen deres “Vikingland Band Festival”.

– Vi ble invitert av Smågardistene til å komme å delta på “Smågardistfestivalen”, og tenkte det hadde vært hyggelig å besøke, samtat det er interessant å se hvordan korpsmiljøet er i Norge, forteller Todd Blaser, dirigenten til Alexandria Marching Band.

Korpset hadde huskonsert i Nadderud Arena på lørdag, og deltok på Bærum Tattoo på søndag. Repertoaret deres kan neppe ha vært tilfeldig. Låter som Dovregubbens hall og Morgenstemning av Grieg, ble godt mottatt av publikum.

Storgardist på hjemmebane

Smågardistene har siden 1954 hatt nær tilknytning til Hans Majestet Kongens Garde. Korpset har en liknende uniform, og bærer også de karakteristiske gardehattene. Det var derfor stor stas at også Garden kom på Bærum Tattoo for å markere dagen sammen med Smågardistene. For Selma Fallsen var dette en helt spesiell opplevelse.

Fallsen har selv spilt i Smågardistene, og ble i høst tatt inn som første jente på paradetrommer i Garden.

– Første gang jeg så Garden spille, var da jeg spilte i aspirantkorpset under ViVil-lekene på Nadderud Stadion. Jeg så alltid på Garden som noe umulig og uoppnåelig da jeg var yngre, og hadde aldri trodd jeg en dag kom til å stå iført gardistuniform på samme sted.

Helt spesielt var det da Smågardistene kom marsjerende inn på stadion for å spille finalenummeret “Gammel jegermarsj” med Garden, forteller hun.

– Øyeblikket har ennå ikke gått helt opp for meg.

HMK Garden Foto: Heather Ørbeck Eliassen

HMK Garden

Vellykket markering

Arrangementet var en del av Smågardistenes 100-års markering. Dette jubileet er stort for korpset, og er blitt markert på ulike måter.

– I tillegg til “Smågardistfestivalen” hadde korpset en jubileumskonsert i mars. De har også fått nye uniformsjakker. I år går korpsturen til Edinburgh som er et bevisst valg grunnet 100 års-jubileet, forteller nåværende styreleder for Smågardistene, Hilde Skjauff.

Videre legger hun til at markeringen skal avsluttes med en stor julekonsert i Jar Kirke mot slutten av året.

Det er mye logistikk som skal klaffe når en skal arrangere en stor festival som “Smågardistfestivalen”. Styret har stått på med planleggingen siden høsten 2013 og er nå i etterkant godt fornøyd med resultatet.

– Alt har gått som det skal, så vi er strålende fornøyd. Det er til og med flere som har lurt på om Bærum Tattoo er et årlig arrangement og om det skal gjentas. Det er et godt tegn, avslutter Hilde Skjauff.

I dag er Smågardistene et stort korps med over 75 medlemmer. For å holde det musikalske nivået ved like, satser Smågardistene stort på rekruttering. Skjauff skryter avlutningsvis av det nyoppstartede prosjektet “Klassekorps”.

–  “Klassekorps” er et samarbeidsprosjekt mellom Musikkskolen og Stabekk skole. Hver uke får 3. klassinger på Stabekk skole 60 minutter opplæring i et valgfritt instrument, enten klarinett, tenorhorn eller kornett, forteller hun.

De første tre årene av prosjektet har Smågardistene rekkurtert ti nye musikanter hvert år. Med dette er det stor grunn til å ha troen på Smågardistenes fremtid.

Under slagordet “Stil med smil”, ser korpset lyst på de neste 100 årene.