– Vi har hatt en veldig spennende, morsom og hektisk oppstart etter at vi stiftet Tigerstaden Drill i april i år. En av våre målsetninger for høsten har vært å få minimum 10 medlemmer og det er vi stolte over å ha klart, smiler Tiril Guttorm, som både er instruktør og styremedlem.

­ Hva har vært den største utfordringen i etableringen?
– Det har til tider vært nervepirrende å starte en drilltropp i en storby som Oslo. Hovedstaden er allerede full av ulike fritidstilbud og barn og ungdom har mye å holde på med fra før av, erkjenner Guttorm. Hun forteller om velkjente utfordringer rundt rekruttering:
– Siden så få vet hva vi holder på med har den største utfordringen vært rekruttering, spesielt til et nytt konsept som vi kaller Showdans. Her har vi fått med oss Stella Molelekwa fra PULSE­-prosjektet til NMF. Vi er kjempestolte av å ha henne med i drilltroppen vår, men vi skulle ønske at flere visste om tilbudet. Vi har plassert disse timene midt i Oslo sentrum da vi ønsker å være et felles møtested på tvers av korps/drillkorps og bygrenser, forteller hun.

Så hva er Showdans da? Tiril forteller:
– Disse dansetimene er inspirerende og lærerike i både drill og korpssammenheng da Stella lærer oss helt unike bevegelser med fokus på rytme og  koordinasjon. Vi har egentlig ikke satt noen aldersgrense, men det kan være en fordel med noe danseerfaring eller bare masse godt humør og læringsglede, smiler hun.

Mest moro
Å starte opp en helt ny tropp betyr arbeid og pågangsmot, men også mye moro:
– Det morsomste har vært å møte og bli kjent med elever i flere ulike aldre og å få følge utviklingen deres fra høst til jul. Vi hadde også en morsom og sosial drilltrening med Halloween-tema i høst. Og ikke minst var Workshop i drill på Romerike et stort høydepunkt, ramser Tiril opp, og avslører neste års planer:
– Vi skal i løpet av neste semester delta på drillkonkurranser og finne et samarbeidskorps til 17. mai. Hvis en korpsleder eller dirigent leser dette og synes at vi høres ut som en kul gjeng å ha med seg i barnetoget så bør de for all del ikke nøle med å kontakte oss! Vi vil veldig gjerne drille og danse i Karl Johan! Dessuten er vi i gang med å legge en slagplan for rekruttering. Fremover skal vi bli enda flere, lover hun.

­ Mer om Tigerstaden finner du på deres nettsider tigerstadendrill.no!

TigerDrill3