Årstad Musikkorps etablerer solistpris for å hedre unge fremadstormende talenter i Hordaland. Prisen ble delt ut første gang under Hordablæsten i 2016.

Bakgrunn for prisen:

Årstad musikkorps ble stiftet som Haukeland ungdomskorps 29. januar 1929. I 1946 endret korpset navn til Årstad musikkorps. Korpset var først ut med å invitere skolekorpsene i nærmiljøet til vårkonserter. Dette var en viktig konsert for skolekorpsene og for Årstad musikkorps. Korpset rekrutterte medlemmer fra Fridalen skoles musikkorps, Haukeland skoles musikkorps, Landås skoles musikkorps, Natland skoles musikkorps og Slettebakken skoles musikkorps. Rekrutteringen ble etter hvert så dårlig at korpset i 1992 valgte ikke å spille mer. De seks musikantene som den gang var igjen,  begynte å spille i andre korps i Bergen. Korpset sitt navn og styre har bestått siden.

Styret ønsker å hedre unge fremadstormende talenter i Hordaland, og etablerer denne solistprisen som en del av NMF Hordaland sin konkurranse; Hordablæsten.

– Årstad musikkorps ønsker alle deltakere i årets Hordablæsten lykke til. Vi gleder oss til å høre på masse flott korpsmusikk og mange flinke ensembler og solister, forteller styremedlem i Årstad Musikkorps, Harald Borge.