Vi har fått nye dririgenter til våre eminente regionkorps
I mai lyste vi ut to dirigentstillinger, og nå er de nye dirigentene på plass!
Les mer og bli kjent med regionens nyeste regionkorpsdirigenter.
Vil du være med i korpset for de som digger korps?
Ola Fredheim Haug – NUK
Ungdom har også ofte en selvdisiplin og en arbeidsmoral vi mer blaserte musikere iblant kan misunne.
Ola Fredheim Haug er utdannet klarinettist og musikkpedagog fra Norges Musikkhøgskole og har videreutdanning i orkesterdirigering fra samme sted. Etter å ha jobbet rundt om i det ganske land, har han de siste 15 årene vært frilansmusiker, instruktør og dirigent for flere korps i Innlandet. Han jobber også som timelærer ved Musikkfolkehøyskolen Viken. Han hyres stadig inn som gjestedirigent, gjesteklarinettist og til dommeroppdrag i korpskonkurranser.
Ola søkte jobben som dirigent for NUK fordi han synes det er veldig givende å jobbe med motivert ungdom – ivrige musikanter i denne aldersgruppa har som oftest et enormt engasjement for musikk, de har mye spilleglede å by på og er åpne for nye innspill, øvemetoder og nytt repertoar.
– Jeg synes det er gøy å se unge musikanter oppdage ny musikk og få nye impulser de umiddelbart vokser på.
Beste korpsminne?
– Jeg har mange gode korpsminner både som musiker, dirigent og far, så det er veldig vanskelig å plukke et som det beste. Men et av de tidligste virkelig gode korpsminnene, er knyttet til å føle mestring. Jeg hadde nettopp kommet opp i hovedkorpset i gamle Fryal Skolekorps (i Søndre Land), og slet fælt med å lese og forstå notebildet i første sats fra New Baroque Suite av Ted Huggens. I et parti med mye punkteringer, kjente jeg plutselig at jeg forsto både det rytmiske og det tonale notebildet – ekte mestringsfølelse ! Fra da var jeg hekta…
Hva skal NUK jobbe med i neste sesong?
– Jeg ønsker å bygge en god korpsklang, finne godt repertoar, jobbe musisk og bli kjent med god korpsungdom i NUK i kommende sesog. Jeg ønsker også å legge til rette for at NUK skal være en god sosial møteplass for ungdom med samme interesse og korpsengasjement.
Åge Jan Barlund – NUB
…men sterkast var det å oppleve korleis musikken fjernar kulturelle skilnader og språklege barrierer.
Åge Jan Barlund har sin utdanning fra Norges Musikkhøgskole, der han tok cand.mag med trombone som hovedinstrument våren 2000, og Praktisk Pedagogisk Utdanning våren 2001. Åge har siden 1998 virket som frilans musiker, og han har bl.a hatt vikaroppdrag i Oslo Filharmoniske Orkester, Stavanger Symfoniorkester, Trondheim Symfoniorkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. I tillegg til dette har han hatt jobb som dirigent, instruktør og arrangør i kulturskoler og korps. Etter å ha avsluttet en utøvende mastergrad på NMH i 2009 samt videreutdanning i direksjon i 2010 er Åge aktiv som dirigent og pedagog.
Hvorfor vil du dirigere NUB?
– Ved å dirigere NUB får eg jobbe med ungdom i ein region som betyr mykje for meg. Eg er oppvaksen i Jølster, og fekk gode verdiar og god opplæring frå Gunnar Smaadal i Vassenden Skulemusikk. Når eg no tek til som dirigent for NUB får eg høve til å vidareføre det gode arbeidet eldsjeler i regionen gjer og har gjort før meg.
Beste korpsminne?
– Eg har mange gode korpsminner, både frå skulekorps, SoFUK (det som i dag er NUK) og vaksenkorps. Det aller beste minnet er nok då eg stod på scena under premieutdelinga på Sogn og Fjordane-meisterskapen for skulekorps. Vassenden Skulemusikk var i veldig godt slag det året, og vi vann konkurransen med 94 poeng. Sjølv om eg ikkje hugsar årstalet, hugsar eg kjensla godt enno!
– Ei anna oppleving som var svært sterk var ein korpstur til Russland med Jaren Hornmusikkforening i 1998. 10 dagar med tog og buss, lange avstandar og store konserthus. Her var det mange hendingar som konkurrerer om plass på lista, men sterkast var det å oppleve korleis musikken fjernar kulturelle skilnader og språklege barrierer.
Kva musikalske mål har du med NUB denne sesongen?
– Først skal eg oppdatere meg på kva repertoar som har vore nytta dei siste åra. Når eg har oversikt over det vil eg setje saman eit repertoar som gjev utfordringar i alle stemmer, samstundes som det er mogleg å meistre med litt innsats frå alle. Det er, litt enkelt sagt, to måtar å utvikle seg på: ved å øve for å meistre detaljane i den enkle musikken endå betre, eller ved å øve på vanskelege ting til vi får det til. Eg kjem til å nytte begge desse metodane.
– Når det gjeld repertoar er eg oppteken av at musikantane får oppleve dei sentrale komponistane for brassband. I tillegg kjem vi naturlegvis til å spele alt frå klassisk til populærmusikk. Det blir variert!