– Balanse i regnskapet, 16 NM-titler og 16 seire i Siddis, skrev Viggo Bjørge i korpset på sin private Facebookkonto. Til musikkorps.no sier solokornettist i EBML, Arnfinn Rønneberg følgende:
-Endelig kom gullet hem, som de sier i Bergen. Dette var utrolig deilig. Der klarte vi endelig å få hull på ballongen, og få tatt seieren! Vi har hatt en god oppkjøring til Siddis, mye hard jobbing, og mye øving, jevnt og trutt.

En institusjon

Men Siddis er langt mer enn elitedivisjonen. Hele 58 korps stilte i totalt fem divisjoner i denne konkurransen, som har gått hvert år siden 1983.

– Dette arrangementet hadde ikke vært mulig uten så mye velvillighet rundt oss. Vi skylder de frivillige som gjør en kjempejobb, en STOR takk. Nytt av året er et “musical advisory board”. Dette gjør at vi får inn tanker utenfra som gjør oss i stand til å ivareta det å tenke nytt og annerledes. På den måten er vi bedre rustet for å holde konkurransen vital. Det at vi lytter til innspill fra de deltakende korpsene er også med på å holde konkurransen i kontinuerlig utvikling, sier Anders Rydberg i Siddis-komiteen.

Spilleglede i fokus

En av årets dommere i Siddis var Cecilie Hesselberg Løken. Hun dømte i 4. divisjon sammen med Stian Svendsen. Løken er en av Nordens ledende fløytister, og har tidligere dirigert skolekorps i 1. divisjon brass under NM.

– Det er fantastisk å høre SÅ gode amatører. Jeg er jo vokst opp med brassband, min far dirigerte brassband, vi hørte masse på plater med Black Dyke da jeg vokste opp. Så for meg er nesten egentlig sirkelen sluttet, dette er nesten som å komme hjem. Som profesjonell må jeg ofte lete litt etter gleden ved å spille, og den gleden får man virkelig høre når man hører amatørkorps på så høyt nivå som det er i disse konkurransene.

Årets talent

Under festkonserten fikk publikum høre Sofie Kolve Haukås. Hun vant tittelen som «Årets talent» under Ungdommens musikkmesterskap (UMM) og fikk æren av å spille under festkonserten.

sofie-haukaas-siddis-brass-2016

Årets talent: Sofie Haukås har mottatt diplom, blomaster og 30000 kroner etter å ha vunnet UMM klasse 2. Her ved siden av generalsekretær, Karl Ole MIdtbø. Foto: Sindre Skjøld.

– Det er en ganske solid utfordring å få spille solo på festkonserten Siddis 2016. Det er jo her “alle” er, og når jeg i tillegg får spille med en så fantastisk ensemble som Brasskompaniet, så var dette veldig gøy, sier Sofie. Hun legger til at det var ekstra gøy at broren (Sebastian) var med å “kompe” henne på en så stor konsert.

I tillegg til premien å spille på konserten, mottok hun også 30 000 kroner fra NMF, utdelt av NMFs generalsekretær, Karl Ole Midtbø.

– Forhåpentligvis kan en slik anledning kunne åpne for nye og spennende utfordringer, avslutter en glad Sofie.

Fullstendig resultatliste finner du på hjemmesiden til Siddis brass.