Norsk-russisk samarbeid

Arctic Winds, som består av norske og russiske musikere, har for tiden et samarbeid med Helgeland Sinfonietta. Prosjektet har fått støtte fra Barentssekretariatet , og denne uka besøker de korps i hele Nordland; Korgen, Mo i Rana, Sandnessjøen, Mosjøen og Bodø. Her har de konserter sammen med korpsene på de ulike stedene. I tillegg til disse konsertene, holder de også «geriljakonserter» på noen av stedene- som vil si at det kun er rektorene på skolene som er informert om at de kommer. Dette er et meget populært tiltak, som så langt har gitt gode resultater for deltakerkorpsene.

-Vi spiller norsk-russisk musikk som både er fantastisk å spille – men også veldig artig å høre på, sier Anne Guri Frøystein, NMFs produsent for Nordland. Hun er også aktiv i KameRana i tillegg til å spille fløyte i Arctic Winds.

Arctic Winds

Stor inspirasjonskilde for korpsene

Det å få spille med et ensemble med profesjonelle musikere er en stor inspirasjon for de deltakende skolekorpsmedlemmene, og prosjektet har gitt gode resultater i form av økt rekruttering i korpsene. Konserten har vært delt opp, hvor Arctic Winds har hatt første avdeling alene, mens de har spilt sammen med det aktuelle skolekorpset i andre avdeling.

– Dette er til inspirasjon både for oss i Arctic Winds og for skolekorpsmusikantene rundt om i Nordland, sier Anne Guri. Musikantene får også prøve seg på de mer «sjeldne» skolekorpsinstrumentene, som obo og fagott. Dette er instrumentgrupper det er mangelvare i fylket, og økt rekruttering på disse instrumentene er et langsiktig mål.

Konsert sammen med elitekorps

Det er ikke bare sammen med skolekorpsene at Arctic Winds holder konserter.

Mo hornmusikk ble i vinter et elitekorps, da de vant 1. divisjon i forbindelse med NM Janitsjar. Dette er den første konsertsesongen for korpset etter at de rykket opp, og de gleder seg til å spille utfordrende og feiende flott musikk sammen med Arctic Winds.

Samarbeidet gir musikerne et musikalsk løft – som både er viktig men også inspirerende.

Vi konkluderer med at samarbeidet mellom Arctic Winds og korpsene i Nordland var av det meget vellykkede slaget, og håper dette gir god rekruttering, inspirerte barn, ungdom og ikke minst voksne – samt at kanskje enda flere velger seg korps som hobby!