Tekst: Torbjørg Kjærnes Thim

Sommerfuglene svermer i magen på både musikanter, dirigenter og foreldre. Noen ganger kan disse sommerfuglene komme helt ut av kontroll, og det kan nesten bli litt ubehagelig. Det er helt normalt at vi har sommerfugler før vi skal prestere. Det gjelder bare å passe på at de forblir små sommerfugler.

De fleste barn og ungdommer opplever gleden og spenningen ved å opptre. Det er først når vi bli litt eldre at vi begynner å få nerver før vi skal på scenen. Allikevel er det noen barn som kan oppleve å bli litt usikre og nervøse.

Når vi blir nervøse kan det hende vi gjør det dårligere enn vi vanligvis ville gjort. Ved å endre mental innstilling kan selv en konkurranse oppleves som mestring uansett resultat. Det gjelder å bli bevisst på hva vi sier til oss selv før, under og etter konkurransen.

Selv har jeg spilt i korps mer eller mindre siden jeg var ni år. Jeg startet først på euphonium/baryton og gikk senere over til obo som 13-åring. Det skulle vise seg å bli en skrekkblandet opplevelse. Som usikker 13-åring var jeg redd for å vise meg frem. Obo er et instrument som ofte har solopartier og som stort sett er alene på stemmen sin. Det nesten umulig å gjemme seg i mengden.

Det som i begynnelsen startet som en usikkerhet fordi jeg var fersk på instrumentet, vokste seg til en stor frykt for å spille på øvelsene. I 2012 sluttet jeg helt, fordi jeg rett og slett ble kvalm av å spille. Jeg hadde mistet gleden ved å spille.

Det skulle gå tre år før jeg begynte å spille igjen. Gjennom å jobbe med mental trening har jeg endret dette og har nå funnet igjen spillegleden. Jeg er igjen aktiv amatørmusikant og har funnet noen måter å endre opplevelsen til å bli noe bedre.

Jeg skal nå dele med dere hva jeg gjør før, under og etter konserter. Jeg vil komme med noen konkrete tips til hvordan musikanten kan forberede seg slik at konkurransen kan oppleves litt annerledes.

5 tips for å roe nervene:

1. Pust helt ned i magen. Ved å puste rolig og helt ned i magen sender du signaler til hjernen om at alt er helt i orden. Det gir meg også mer overskudd til å spille på den måten jeg gjør på hver eneste øvelse.
  2. Øv hjemme, slik at du kan stemmen din godt. Nøkkelen ligger i å være godt forberedt. Jo mer du øver, jo mer sitter det i fingrene. Da kan du kose deg på scenen.
  3. Publikum i salen er heiagjengen din. De som sitter i salen vil kun legge merke til den følelsen de får når dere spiller godt sammen. Gled deg til applausen som kommer når dere er ferdige.
  4. Skriv ned noen ord som du limer fast på innsiden av notemappen. På denne lappen kan det stå korte setninger, ord eller beskrivelser på hva som gjør at du har det bra på scenen. Gjenta de for deg selv underveis i konserten.
  5. Ha det gøy. Husk at dette er noe du synes er gøy å holde på med. La det synes når du sitter der på scenen. Et smil vil også sende gode signaler til hjernen din som gjør at du føler deg bedre.

Så vil jeg at du tar med deg det du trenger og lar resten være. Kanskje det er noen av disse tipsene du allerede bruker?

Viktigst av alt. Tenk at dette har du øvd på lenge, så bare spill det som du alltid gjør.

Lykke til alle som skal i aksjon under NM skolekorps og NM korpsdrill helgen 23. – 25. juni!

——————————————————————————————————–

Info om artikkelforfatteren:

Mitt navn er Torbjørg Kjærnes Thim. Jeg er korpsmamma, korpsmusikant og styreleder i Ås Jente- og Guttekorps. Som datter av Bjørn Morten Kjærnes var det naturlig for meg å bli en korpsmusikant. Jeg har vært en del av korpsmiljøet siden jeg startet som aspirant for over 30 år siden. Selv om jeg opplevde å miste mestringen har jeg allikevel forstått hvor mye det gitt meg å være musikant både sosialt og på skolen.

Jeg er nå utdannet NLP coach og NLP Trener. NLP er læren om hvordan hjernen og kroppen fungerer. Ved å endre mentale mønstre kan vi også endre på opplevelsen vi har av ulike hendelser.

Siden jeg brenner for at flere barn og unge skal få lov til å ha korps som sin hobby ønsker jeg å overføre den kunnskapen jeg har rundt motivasjon og mestring inn i korpsene. Flere av mine kunder har bakgrunn innenfor korpsmiljøet og jeg jobber med prestasjonsfremmende coaching.