Forløperen til LKAB Musikkorps, Narvik Arbeiderforenings Musikkorps, så dagens lys allerede år 1900, to år før Narvik fikk sine byrettigheter! LKAB Musikkorps overtok Arbeidermusikkens instrumenter for 500 kroner, en ikke liten sum i de dager. Korpset debuterte 1.mai 1927 med omkring 40 mann, og ble godt mottatt av publikum.

30-tallet var magre år, også for korpset, men med dannelsen av Nord-Norges Musikkforbund i 1933 ble det mer alvor i leken. Korpset deltok fast på stevner, det ble prestisje å være god og de fikk til og med holde konsert i radioen i 1937!

Sivert Beverfjord -LKAB musikkorps

Krig og fred.

LKAB Musikkorps holdt konserter under krigen, i hvertfall fram til 1944, noe befolkningen i Narvik og omegn satte stor pris på. Under frigjøringsdagene i 1945 spilte korpset i krigsfangeleirene i Beisfjord og på Furumoen. I 1947 deltok korpset ved en stor internasjonal musikkfestival i Hillegom i Nederland. En stor prestasjon var det bare å komme seg dit, 20.000 kroner kostet det. Oppholdet var eventyrlig og de kom hjem med førstepremie i sin klasse og andre ærespris i en særkonkurranse. Konsert i Hilversum radio ble det også. I årene 1930-53 var Oluf Bertheussen, en av korpsets grunnleggere, dirigent for korpset. Fra 1953 til 1968 var det Kåre Sollie, bestefar til nåværende dirigent Runar Sollie, som dirigerte korpset.

Fornying.

Sønnen Kjell-Gunnar Sollie overtok dirigentpinnen i 1970 og gjorde en stor jobb med å fornye og forbedre korpset. Man markerte seg sterkt under en musikkonkurranse på Sortland i 1973, hvor man fikk andre ærespris etter arrangørene. I 1976 feiret korpset 50-års jubileum, med Jann Jørgensen som dirigent og som solist på jubileumskonserten, Harry Kvebæk.

I årene som fulgte hadde korpset flere dirigenter, som nok fungerte, men det var ikke før Kjell-Gunnar Sollie overtok på nytt i 1982, at entusiasmen kom tilbake og medlemstallet kom seg opp igjen.
I 1989 overtok Runar Sollie korpset, og beviste sine evner som dirigent. Korpset gjorde flere store konserter, var på stevner og utenlandsturer utover 90-tallet.

Nye takter og samarbeid med andre aktører

Frode Sollie tok over korpset i 1998, og dermed dreide korpset over i show/popsjangeren.
Det ble mer samarbeid med andre foreninger om oppsetninger, blant annet nyttårskonserter sammen med Narvik Skolekor og Jernbanekoret, Beatles-galla med prosjektkor. En komp-gruppe ble knyttet til korpset og med det kunne korpset sette opp større show som 70-talls show, Blood, Sweat & Tears og Queen. Korpsstreff ble også arrangert hver høst, noe som har vært en suksess.

Egne julebordshow med kjente artister har blitt en tradisjon. De har spilt med Finn-Arve Sørbøe i 2004 og Øyvind Blunck og Guri Schancke i 2005,  men konsertene med Brazz Brothers i 2003 og 2006 troner ennå som de aller gjeveste. Ellers har korpset samarbeidet med Narvik kulturhus, Sangvirkelaget, Narvik Skolekorps, Jernbanens Musikkorps, Svein-Harald «Klasken» Hanssen og Jenny Jenssen for å nevne noen.

Litt om korpsets aktiviteter i jubileumssesongen 2016

Korpset har høy aktivitet i jubileumsåret, dette er noen av proajektene:

• Hele to nyttårskonserter, en i Narvik kirke 7.jan og en i Ballangen kirke dagen etter.
  • Jubileumskonsert 23.april  i Narvik kulturhus og påfølgende middag og fest.
  • Korpsets eget storband i samarbeid med Narvik kulturhus, Heidi Ruud Ellingsen og unge talenter fra distriktets kulturskoler.
  • Stevne i Kjøpsvik i juni.
  • Oppstartsseminar i Kiruna i slutten av august
  • Ministevne for korps i oktober, et arrangement der flere gjestekorps medvirker og man har både festlig samspill og samvær i en hel helg.
  • Samarbeidsppsetning av Carmina Burana av Carl Orff i uke 45.

Vi gratulerer og ønsker lykke til med de neste 90 år!