NMF gratulerer Maya Kosmo med sølv og Øydis Kind Refsum med 5. plass i X Strut senior. Mathias Langseth Eliassen tok sølv i 1 baton og bronse i Rhythmic twirl senior boys, mens Maya Kosmo og Emma Kalvenes sikret 2. plassen i Twirl duet senior. Maya kom også til finalen i Rhythmic twirl senior, og Emma til finalen i  baton junior.

Imponerende 3.plass

I juniorklassen i duett fikk Thea Fjæraa og Benedicte Vollaug en imponerende 3. plass. Tharand Hurlen klarte å komme til finalen i både X Strut og Rhythmic twirl junior, og endte på henholdsvis 4. plass og 7. plass. Malin Viktoria Flatnes ble NMFs første preteensolist til å få en finaleplass (i X Strut preteen).

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Medaljevinnere EM Twirling 2016 Foto: Lise Hagen Rebbestad

Mathias Langseth Eliassen EM Twirling 2016 Foto: Lise Hagen Rebbestad

Sterk 4. plass

Den beste plasseringen i tropp, var det Spjelkavik drillklubb som stod for. I Dance team junior fikk de en sterk 4. plass.

Spjelkavik drillklubb i Dance team junior på EM Twirling 2016 Foto: Lise Hagen Rebbestad

Romerike drillkorps i Twirl team junior, EM 2016 Foto: Lise Hagen Rebbestad

Fantastiske utøvere

Landslagsleder Ann-Cecilie Stokkenes Davis er svært fornøyd med den norske innsatsen.

– For en gjeng med fantastiske utøvere vi har i Norge nå! Nye tropper og erfarne tropper (i EM-sammenheng) presterer like bra, og det viser at vi jobber riktig hjemme i Norge nå. Vi begynner å få dreis på både nerver og stavmist.

Fantastiske trenere

I tillegg til alle våre dyktige utøvere har vi også noen fantastiske trenere i Norge, og det skal vi være stolte av! Jeg håper dere alle, både utøvere, trenere, foreldre, supportere, presidenten, dommere og clerker har hatt en fin helg i Lignano. Og sist, men ikke minst: Tusen takk Ingrid og Heidi for absolutt alt! Vi er en liten nasjon i drillsammenheng, men jeg siterer Mark Twain: It’s not the size of the dog in the fight, it’s the size of the fight in the dog.»

Vi begynner å få dreis på både nerver og stavmist

Landslag EM Twirling 2016 Foto: Sigvald Refsum

Norske dommere i mesterskapet var Line Tollefsen og Camilla Eriksrød-Fjeldahl, og Thomas Johansen og Malin Karlsen var clerks (assistenter/sekretærer). Heidi Kristensen og Ingrid Yerlikaya deltok i National Coach sitt supportteam.

Gode representanter

Reservene (bildet under, uten Øydis Kind Refsum) er en viktig del av landslaget. Det er utfordrende å forberede seg mentalt på å kanskje måtte hoppe inn på svært kort varsel. Reservene opplever blant annet dilemmaet med at de ønsker sine med-drillere det beste, og at de holder seg friske og skadefrie, samtidig som de selv også har lyst til å delta. Det står respekt av å spare penger, reise bort hele påsken og overvære et mesterskap man ikke engang vet om man skal konkurrere i.

Det står respekt av å spare penger, reise bort og overvære et mesterskap man ikke vet om man skal konkurrere i.

NMF takker alle 64 drillere for at dere er så gode representanter for NMF, vi er stolte av alle på landslaget og håper EM var til inspirasjon.

Reserver EM Twirling 2016 Foto: Lise Hagen Rebbestad

Her er oversikt over alle de norske drillernes resultater:

Norske resultater EM Twirling 2016