Men allerede kl 13 startet Lottodivisjonen, og utover ettermiddagen begynner 6. og 7. divisjon. Det er hele 110 korps med i år, og årets NM er det største noen sinne.

Lest mange partitur

Borge Musikkorps fra Østfold er først ut, under ledelse av Sverre Stakston Olsrud. I 4. divisjon er det Asker og Bærum Ungdomskorps som åpner divisjonen. I motsetning til mange andre korps som heter Ungdomskorps, er Asker og Bærum et korps med kun ungdommer. Maria Molund dirigerer, og hun har en travel ettermiddag, der hun skal dirigere intet mindre enn tre korps.

Yngve Slettholm er dommer både i 6. divisjon og i eliten, og har vært gjennom hele 50 partiturer

– Jeg tror bunken veide til sammen 8.7 kilo, sier den tidligere statssekretæren i Kulturdepartementet under Bondevik 2-regjeringen.

I år konkurreres det om kongepokalen. Statsekretær i Kulturdepartementet Bjørgulv Vinje Borgundvåg kommer for å dele ut kongepokalen.

Musikanter i Musikklaget Ulf på vei til scenen. Foto: Håkon Mogstad.

NM janitsjar er rekordstort i år. Musikere kommer fra neste hele landet. Trondheim koker over av korpsmusikk. For mange er dette en plass å møte gamle kjente og få nye venner. I tillegg selvsagt å framføre en god konsert med musikken de har øvd på i flere måneder. Det er et yrende liv i byen disse dagene. Konkurransene skjer i Olavshallen, Store sal og Lille sal, på Royal Garden Hotel og Scandic Nidelven Hotel.

Forbundsstyremedlem Jørgen Foss var med som gjest i studio i P1+ i dag tidleg.

Er du ikke i Trondheim denne helgen, kan du følge konkurransen på TV2 Sumo. Vi er også på Facebook, Instagram og Twitter. Bruk #nmjan og bli med!

Stein Skorpholm og Eli Blåsmo gjør seg klar til sending. Foto: Håkon Mogstad

Det hele blir avsluttet med festkonsert og premieseremoni i Olavshallen kl. 2000, med påfølgende NM-fest.