Et av korpsene som har tatt turen til Trondheim for første gang er Førde Musikklag, som stiller i 4. divisjon. Korpset har flere ungdommer med seg, og bruker deltakelsen for å binde korpset sammen.

– Vi har tenkt på det i mange år, men vi har alltid sagt til oss selv at vi ikke er gode nok for NM. Men så fikk vi en ny giv med nye medlemmer som har vært med i NM før, og vi tenkte vi ville prøve, forteller Marith Nigardsøy, som er leder i korpset. Hun forteller om et korps som har deltatt i konkurranser før, uten at det har resultert i mange flere medlemmer.

– Men så fikk vi signaler om at hvis vi ville være med på NM så ville flere ønske å spille med oss. Faktisk viste det seg at vi har økt medlemsmassen med ca 40 prosent, så det er fantastisk. Vi har det veldig kjekt på øving!

Førde Musikklag enda på ein 15. plass med 82 poeng.

Følg med på NM Janitsjar – fra sofaen!

Lage gode opplevelser
Som nytt korps skulle Førde egentlig startet i 7. divisjon.

– Vi orket ikke å begynne der, så vi sendte inn til kvalifisering og fikk det faktisk godkjent. Det er en siger bare det, smiler Nigardsøy. Korpset sikter ikke mot stjernene ennå.

-Vi har ikke så høye ambisjoner, men vi vil jo gjøre så godt vi kan. Vi har en dirigent som er opptatt av å lage god musikk og lage en god opplevelse. Det får være målet, mener korpslederen.

– Om ryktet sprer seg – tror du kanskje dere vil bli ennå flere nå?
-Ja, dette har gitt ny giv for Førde Musikklag, dette! Å være en del av dette fellesskapet, sammen med flotte musikanter, få flott musikk og god stemning!

Marith Nigardsøy og programleder Stein Skorpsholm under TV-sendingen fredag.