Eikanger-Bjørsvik Musikklag beholdt tittelen som norgesmester for brassband da de i kveld ble kåret til mester med uhyre knapp margin. Korpset fra Nordhordland hadde en flott fremførelse av pliktnummeret på fredagskvelden, noe som resulterte i 95 av 100 mulige poeng. Og i selvvalgtavdelingen på lørdag delte de ut en kollektiv bakoversveis til salen, med knallsterke 97 poeng «Fraternity» av Deleruyelle.

Men at det er tett i toppsjiktet har vi fått lære før, og Stavanger Brass Band ble kun slått med skarve 0.25 poeng! Siddisene slo til med 95,5 poeng for pliktnummeret og 96 poeng for sitt selvvalgte stykke. Manger Musikklag tok tredjeplassen, og dermed ble de tre plassene besatt av samme band som i fjor.

– Det er helt sykt, jubler styreleder Stig Ryland fra EBML.
– Vanvittig deilig, men korpset har jobbet helt sykt mye for dette!

Lokale vinnere i 1. divisjon

I 1. divisjon ble det full klaff for Tertnes Brass, som spilte først i divisjonen. Med 95 poeng slo de Musikkorpset Gjallarhorn med ett fattig poeng, mens trønderske Ila Brass Band stjal tredjeplassen.

– Hele resultatlisten her

Høye poengsummer i toppen
Også i 2. divisjon gikk seieren til Hordaland. Radøy Brass slo til med hele 97 poeng, og vant dermed divisjonen foran Sandefjord Brass Symposium. Sagvåg Musikklag tok en fin tredjeplass.

I 3. divisjon gikk seieren til Sørum Musikklag fra Akershus. De tok 1. plassen foran Gjøvik Bybrass på plassen bak. Skui Brassband tok den siste pallplassen, og sikret med det en divisjon uten vestlandskorps i toppen.

– Se bilder fra mesterskapet på Facebook

I 4. divisjon gikk seieren til Nes Musikkforening, fulgt av Fræna Brass Band og Florø Hornmusikk, mens 5. divisjon ble vunnet av Krohnengen Old Stars foran Sotra Brass og Moen Musikkforening.

Vi gratulerer alle bandene med framifrå innsats og godt lag i helgen!

ebml

EBML mottar hyllest etter sitt selvvalgte nummer.