– Jeg er fornøyd både med egen innsats og med alle de andres. Jeg var i grunn ikke så nervøs, for da vi tidligere øvde inn tubasolistnummeret sammen med Øystein Baadsvik, følte jeg det gikk veldig bra. Den største utfordringen der var i grunn å telle pauser, for alle kommer inn så forskjellig, kommenterte valthornist Tomas Spangelo (16) som til daglig spiller i Kongsberg Guttemusikkorps og i Asker og Bærum Ungdomskorps.

Om denne konserten – og ikke minst stykket ”Concerto for Tuba and Chamber Orchestra” – er det vanskeligste RØST så langt har framført, synes Spangelo ikke musikken de spiller er for vanskelig. Det er utfordrende, men helt innafor. Både ut i fra det musikalske og det sosiale, anbefaler han andre å prøvespille for å bli med når RØST starter sin neste sesong. Dette er gøy!

Se flere bilder fra helgen

Flinke medmusikanter
En annen som var minst like fornøyd etter endt konsert, var Einar Nygaard (17). Han er slagverker og spiller ellers i Sofiemyr Skolekorps. Om han var litt nervøs før konsertstart, gikk det fort over.

– Alle her er så flinke at du liksom kan lene deg litt på de andre. Det gjør det lettere. Musikken vi spiller er utfordrende, men det er viktig å ha noe å strekke seg etter. Og så er det noe med det å spille for så mange mennesker i en kirke som her – og føle at det går bra. Det er deilig å kunne bevise at korpsmusikk virkelig kan ha høy kvalitet, sier en stolt musikant.

RØST - Hele korpset

RØST -in concert

Stort potensiale
– RØST har et veldig stort potensiale for å kunne bli et av de beste korpsene i landet. Det de trenger for å bli det, er å gjøre en del konserten som denne. Du må føle suksess på kroppen for å få selvtillit. Det er en viktig psykologisk bit, og en prosess alle må gjennom, sa tubasolist Øystein Baadsvik etter siste finpuss på øvingen og umiddelbart før konsertstart.

Det var i tillegg en liten verdenspremiere publikum fikk oppleve i Bragernes kirke. Det er Øystein Baadsvik som selv har skrevet ”Concerto for Tuba and Chamber Orchestra” i en tidligere anledning, men det 28 minutter lange arrangementet han framførte sammen med RØST i Drammen, er spesialarrangert for denne helgen.

– Det er skrevet for profesjonelle musikere. Jeg tok heller ikke hensyn i dette arrangementet til at RØST består av unge amatører. Vanskelighetsgraden er stor, men samtidig veldig utviklende. Da har de noe å strekke seg etter teknisk. Stykket krever mye både solistisk og samspillmessig. Men de har gjort en fantastisk jobb. Selv om alvoret tar dem innimellom, ser jeg musikkgleden bak. Dette gleder jeg meg veldig til, fastslo tubaisten.

Stolte

Vert for konserten var nyansatt daglig leder i regionen Thor Olav Fjellhøi. Han benyttet trompeten til å presentere seg selv.

RØST - Thor Olav

Thor Olav Fjellhøi er ny daglig leder i NMF Øst. Og en habil trompetist.

Vårkonserten ble akkurat så bra som forventet. I tillegg til at både solisten, dirigenten og de unge musikantene strålte etter konserten, satt det også mange svært stolte foreldre i salen. Det er imponerende hva RØST har fått til i løpet av denne helgen og to tidligere samlinger.

Tekst og foto: Anette Haugen