Øvingshelg

24.-26. mars 2017 ble årets SBB talent gjennomført i øvingslokalene til Stavanger Brass Band. 37 musikanter fra regionens skolekorps fikk spille med jevnaldrende musikanter under profesjonell ledelse av dirigent Garry Cutt.
Stavanger Brass Bands egne medlemmer spilte med deler av lørdagen, og sørget ellers for at musikantene fikk mat og drikke.
Kornettist Jorunn Evensen var prosjektleder for årets SBB talent.

Deltakende korps

Følgende skolekorps var representert under årets SBB talent:
Auglend
Eiganes
Frøyland
Hafrsfjord
Jåtten
Nylund
Tananger
Tasta
Tjensvoll
Sokndal
Storhaug
Sunde

Dirigenten

Dirigent for SBB talent og SBB under avslutningskonserten i Lille Konsertsal var britiske Garry Cutt.
Garry Cutt er en god venn av Stavanger Brass Band og var korpsets sjefsdirigent i perioden 1993-1996. Denne perioden var Cutts første møte med norske korps.

Garry Cutt er en høyt respektert og anerkjent dirigent både i Storbritania, Norge og resten av europa. Han har flere gode resultater å vise til, og er ofte på toppen av pallen når det klassiske brassband repertoaret står på programmet. Det var derfor naturlig at perler fra dette repertoaret ble valgt denne helgen.

Klassisk repertoar

Skolekorps musikantene ble introdusert for følgende klassikere:

• Marsj – Viva Birkenshaw, Rimmer.
  • Solo –  My Love is Like a Red, Red Rose,  traditional, arr. Langford.
    Kornettsolist: Rikke Kleppa
  • Originalskrevet –  Little Suite for Brass,  Malcolm Arnold.
  • Musikal – Memory from CATS,   A.L. Webber,  arr. Goff Richards.
  • Originalskrevet – Movements from Gaelforce,   Peter Graham.
  • Pastime with Good Company, traditional attributed to Henry V111, arr. Roberts.

Nær alle helgens deltakere i SBB talent deltok i Regionsmesterskapet for skolekorps 18. og 19. mars. Musikanter i god spilleform kan være en medvirkende årsak til et flott musikalsk resultat, og arrangøren mener det musikalske resultatet levert på årets konsert er høyere enn tidligere år.

Stavanger Brass Band med dirigent Garry Cutt 26. mars 2017 i Lille Konsertsal.

Stavanger Brass Band spilte også på konserten og publikum ble introdusert for klassikere som John Williams’ musikk til filmen Star Wars, Sibelius sin Finlandia i ett arrangement av Michael Antrobus og frelsesarméstykket Share My Yoke av Joy Webb med Nick Walkley som solist på kornett.

SBB talent er et viktig prosjekt for Stavanger Brass Band. Korpset og deres musikanter er forbilder for mange, og gjennom SBB talent tar de ansvar for dette. Flere av musikantene i Stavanger Brass Band er også dirigenter og instruktører i regionens skolekorps til daglig.
Prosjektet er også en viktig brobygger mellom skolekorps og voksenkorps. Alle deltakerne i helgens SBB talent blir nok ikke medlemmer i Stavanger Brass Band, men prosjektet kan være en motivasjon for å fortsette i et av regionens mange voksenkorps.