Oslo har ikke det største brassmiljøet i landet, men med både Oslo Brass Band og Oslofjord Brass i elitedivisjonen skorter det ikke på kvalitet. Og til tross for et litt lite miljø klarte Thomas Tengelsen å tromme sammen full brassbesetning til en veldedighetskonsert i Lilleborg kirke, der inntekten gikk til Den Norske Kreftforening.
– Det var noen år siden Oslo hadde hatt noe brassbandsommerspill, og jeg tenkte at hvis ingen andre tar initiativ til det kan jeg like godt prøve selv, forteller han.
– Men så begynte jeg å tenke; hvorfor ikke prøve å ha en konsert etter øvelsen? Det hadde ikke blitt gjort før så langt jeg vet, så jeg bestemte meg for å satse på det, forklarer den unge dirigenten.

Høyt nivå
Dermed inviterte han brass-interesserte til å spille sammen en lørdag formiddag i begynnelsen av august, med påfølgende konsert på kvelden. Det kom folk fra flere steder i landet for å være med, og det ble en konsert på høyt nivå. Det var tydelig at deltakerne hadde brukt ferien på å øve til konserten, for det var svært vanskelige stykker som ble fremført.

– Å sette sammen et program var krevende, for det ble gjort før alle musikantene ble med og besetningen var klar. Jeg ønsket at repertoaret skulle være utfordrende, men samtidig gjennomførbart. Det ble til slutt en times program fordelt på to halvtimer, med et «pliktnummer» i slutten av hver halvdel, forteller Thomas. Han gleder seg over at deltakerne kom godt forberedt.
– Alle musikantene hadde tilgang på noter i god tid i forveien, så de aller fleste kom godt forberedt til selve dagen. Jeg tror og håper at alle musikantene koste seg, og resultatet ble en flott konsert, smiler han.

Planen er klar
Thomas W. Tengelsen er en fremadstormende ung dirigent som for tiden studerer althorn på RNCM i Manchester, og skal begynne på 2.året der. Han har tidligere spilt i Hasle Brass og Oslo Brass Band, og var i 2015 med i EYBB (European Youth Brass Band) som en av representantene for Norge. Han har allerede begynt å tenke på neste år.
– Økonomisk sett var det bare kirkens leie som var en utgift, og alt overskuddet ble gitt til Den Norske Kreftforening. Jeg har fått masse positive tilbakemeldinger både av musikantene og publikum, og planen for neste år blir å gjøre en enda bedre konsert! Det kommer helt klart til å bli en konsert neste år også, og forhåpentligvis i mange år framover.

Vi gleder oss!

13957648_10210528305553512_1979992752_n