Innhold:

Aspirantsekken og drillbag
Faktura kontingent/forsikring/lagerforsikring
Forsikring – instrument og korpseiendeler
Frifond
Infobrev pr mail
Instrumentfond
Korpsdriftsportalen
Medlemskort
Momskompensasjon
Reis billigere med SAS
Hva er Voksenopplæringsmidler (VO)
Årsrapport

Aspirantsekken og drillbag

Aspirantsekken og drillbagen er en velkomstpakke til nye musikk- og drillaspiranter fra korpset og Norges Musikkorps Forbund. Sekken sendes ut i løpet av ukene 6-9.

Sekken sendes automatisk til korpsene som har registrert aspirant/drillaspirant (født etter 1. januar 2007) i de to medlemskategoriene ‘aspirant’ eller ‘drillaspirant’, og med innmeldingsdato i løpet av kalenderåret 2016 i NMFs database.

Eventuelle avvik kan meldes til aspirantsekken@musikkorps.no NMF kan ikke garantere at vi har nok sekker på restlager om noen aspiranter ikke er innmeldt.

Utsending:
Sekken sendes til korpsets registrerte postadresse pr 31.12.16. SMS med henteinformasjon blir sendt fra posten til leder (forutsatt at leder er registrert med mobilnummer). De som ikke får SMS vil motta vanlig hentelapp i post.

Innhold:
Aspirantsekken er en ryggsekk med god plass til noter, notestativ og andre ting som aspirantene trenger. Drillbagen er godt egnet til å ha med drillstav, og treningstøy mm.
Det er et pennal med blyanter, linjal og viskelær i begge. Strikkmappe, skriv til foresatte, øvingstips (to varianter) følger med sendingene. I sendingen legger vi med en alfabetisk liste over aspiranter og/eller drillaspiranter som skal få sekkene eller bagene.

Når korpset mottar forsendelsen kan dere naturligvis også legge inn eget informasjonsmateriell og selv velge anledning for utdeling.
Gå til toppen

 

Faktura kontingent/forsikring/lagerforsikring

Hva er de forskjellige fakturalinjene?
Grunnkontingent belastes de som har sentralkategori: musikant, aspirant, driller, drillaspirant, styre/varamedlem, dirigent/instruktør
Aktivitetskontingent belastes de som har sentralkategori: musikant, aspirant, driller, drillaspirant
Korpskontingent belastes en stk pr korps
Forsikring uten instrument belastes de som har dette
Forsikring med instrument belastes de som har dette
Lagerforsikring belastes de som har dette. (har korpset dobbel dekning, kommer den opp som to separate linjer)

Min faktura viser flere med forsikring enn de som har kontingent?
Husk at de som både er registrert i et skolekorps og et amatørkorps, kun belastes kontingent i skolekorpset.
Forsikring gjelder derimot i hvert enkelt korps. Derfor vil mange altså oppleve at antall medlemmer ser ut til å avvike fra antall forsikringer.
Ser du i medlemsdatabasen på antall medlemmer dere hadde pr 31. desember foregående år, skal dette ikke overstige noen av de tallene som fremkommer på de andre fakturaene.

Kan ikke se at vi har fått noen faktura i år?
Faktura sendes ut på epost i første halvdel av januar hvert år.
Den har gått til den adressen som ligger i «e-post faktura» på korpset. Denne finner du når du er innlogget som styremedlem, og går på arkfanen «korps»
Dersom denne adressen skulle være feil, er det viktig at dere retter den opp, samt kontakter oss på post@musikkorps.no slik at dere får fakturakopi og får betalt den innen fristen 1. februar.
Gå til toppen

 

Forsikring – instrument og korpseiendeler

Hvordan vet jeg hvilke personer og hvilke instrumenter som er forsikret?
Et instrument er bare forsikret når den som er den daglige bruker av dette instrumentet i korpset, er innmeldt i NMFs medlemsdatabase og står som «forsikret med instrument» eller «M». Det er altså knyttet opp mot den enkelte bruker. Det samme gjelder personen. En person er eksempelvis ikke ulykkesforsikret før de er innmeldt i NMFs medlemsdatabase. De som kun har ulykke og reiseforsikring har forsikringstype «forsikret uten instrument» eller «U»

Jeg låner et instrument, eller bruker mitt private. Er det forsikret?
Ja. Forsikringen er knyttet opp mot brukeren og ikke instrumentet som sådan. Så lenge du er innmeldt og forsikret med instrument er forsikringen i orden.

Er instrumentet forsikret når det brukes i andre sammenhenger enn i korpset?
Ja, så lenge det er det samme instrumentet som du faktisk bruker i korpset hvor du er forsikret med instrument, så gjelder instrumentforsikringen også dersom du eksempelvis er på en tur organisert av musikkskole eller lignende.

Hva med reise- eller ulykkesforsikringen. Gjelder den også i andre sammenhenger som ikke har noe med korpset å gjøre?
Nei, det er kun instrumentforsikringen som strekker seg så langt. Reise og ulykkesforsikring gjelder kun i forbindelse med arrangementer i korpsets regi. Eksempelvis til en øvelse, eller på et stevne som korpset deltar på.

Kan man bruke instrumentforsikringen til vedlikeholdsreparasjoner?
Nei. Det skal alltid være en konkret hendelse som har gjort at instrumentet må til reparasjon. En forklaring på hva som har skjedd skal beskrives i skademeldingsskjemaet.

Mitt instrument overstiger dekningstaket som står i vilkårene. Hva kan gjøres med det?
Ta kontakt med Tryg på tlf. 04040 for tilbud. Husk å oppgi NMF sitt polisenr. 6353046.

Jeg har flere instrumenter som til sammen overstiger dekningstaket som står i vilkårene. Er alt i orden da?
For instrumentforsikringen gjelder det inntil kr 130.000,- pr instrument pr skadetilfelle.

Jeg har hatt et uhell med instrumentet. Hva gjør jeg nå?
Første steg blir å få skaden vurdert av en forhandler/reparatør. Dersom det kan repareres, så anbefaler vi at det blir gjort først som sist, da korpset uansett må legge ut for regningen. Tryg returnerer skadeoppgjør til korpsets kontonummer. Evt. kan man få en takst som man skriver inn i skadeskjemaet, men vi anbefaler å vente med å sende inn skadeskjemaet til man vet hva det faktisk kostet å utbedre skaden. Ellers kan man oppleve å få et lavere erstatningsbeløp enn den endelige kostnaden på reparasjonen.

Forhandler/reparatør sier at instrumentet ikke er lønnsomt å reparere
Da får man en kondemneringsbekreftelse fra forhandler/reparatør. Så må det innhentes tilbud på tilsvarende nytt instrument fra minst 2 forskjellige forhandlere. Info om hvem som har skrevet kondemnering, samt tilbudsinfo føres rett inn i skademeldingsskjemaet.

Instrumentet er stjålet
Da er det viktig å politianmelde saken. Så må det innhentes tilbud på tilsvarende nytt instrument fra minst 2 forskjellige forhandlere. Anmeldelsesinfo, forklaring på omstendighetene rundt tyveriet, samt tilbudsinfo føres rett inn i skademeldingsskjemaet.

Hva slags dokumentasjon er nødvendig når styret sender inn en skadesak for et instrument?
All info skal skrives inn i skadeskjemaet, som returneres til forsikring@musikkorps.no som word-dokument. Dette pga. videre elektronisk saksbehandling. Eneste unntak er dersom instrumentet ble skadet under flytransport: Da ønsker vi at du sender med en skadebekreftelse fra flyselskapet, slik at forsikringsselskapet kan gå i regress mot de i etterkant. Korpset plikter å ta vare på fakturaer, kondemneringsbekreftelser, skaderapporter og annen dokumentasjon i tilfelle forsikringsselskapet eller NMF ber om dette.

Jeg har ikke noe forsikringsbevis, er det da trygt å dra på tur?
Du kan trygt reise. I og med at forsikringsavtalen er en kollektiv avtale, utstedes det ikke forsikringsbevis til hver enkelt. Det viktige er at ledelsen i korpset passer på at hver enkelt er innmeldt og forsikret FØR avreise da vår forsikring selvsagt ikke gjelder før den dagen hver enkelt faktisk er registrert med forsikring i NMF sine systemer.

Hva gjør jeg for å melde en reiseforsikringssak?
Det enkleste er om du melder inn direkte til Tryg på tlf 04040 med henvisning til avtalenummer. Avtalenummer: 6353046
Eventuelt kan du melde skaden på nett https://www.tryg.no/meld-skade/skadeskjema/reisegods.html
Et tredje alternativ er å sende en mail til reiseskade@tryg.no

Reiseforsikring gjelder personlig reisegods, reisesyke, hjemtransport og avbestilling.

Ulykkesforsikring
Skademelding-personskade (oppdatert 20.01.16) Meld gjerne inn skaden direkte til Tryg på tlf. 04040 med henvisning til avtalenummer 6353046.
Evt. send epost til reiseskade@tryg.no – husk å henvis til avtalenummeret.

Hvor finner jeg skademeldingsskjema, vilkår eller mer info om forsikringsordningen?
På våre sider vedrørende forsikring finner du mer utfyllende info.
Gå til toppen

 

Frifond

Hvem kan søke frifond?
For å få tildelt Frifondsmidler må korpset være demokratisk oppbygd, ha et allmennyttig formål, drive kulturaktivitet og arbeide med og for barn og unge under 26 år i lokalmiljøet. Minst 1/3 av medlemmene må være under 26 år. Det er medlemstallene per 31.12. året før søknad som gjelder. Korpset må ha betalt kontingenten til NMF for å få tildelt penger fra Frifond.

Trenger man å søke om Kategori A?
Nei det trenger man ikke, korpset får disse midlene automatisk hvis kriteriene for tildeling er møtt.
Korps som har søkt Kategori B, men får avslag på sin søknad, vil automatisk motta Kategori A så lenge kriteriene er møtt.

Kan korpset få innvilget både kategori A og B?
Nei, får man innvilget Kategori B får man ikke A.

Korpset vårt planlegger å kjøpe inn mange nye instrumenter, er Frifond rette stedet å søke da?
Nei, da søker man Instrumentfondet.

Hvordan søker man, kan vi få tilsendt søknadspapirer?
Nei, man må søke elektronisk på Korpsdrift.no. Klikk på «Søknader» i venstremenyen.

Hvis man får innvilget kat. B men ikke klarer å gjennomføre prosjektet, kan man bruke midlene senere eller til noe annet?
Nei, man får tildelt midler til den aktuelle søknadsperioden, til det spesifikke prosjektet som er søkt om. Rapportfristen er 1. april året etter tildeling. For prosjekter med gjennomføringsdato nært eller etter fristen kan det søkes om senere rapporteringsfrist. Prosjektet må gjennomføres innen utgangen av skoleåret året etter tildeling. Hvis man får tildelt midler, men ikke gjennomfører prosjektet innenfor disse rammene midlene tilbakebetales.
Gå til toppen

 

Infobrev pr mail

Hva er infobrev pr mail?
Infobrev pr mail er tips om søknads- og rapporteringsfrister, aktiviteter og annen viktig info som NMF ønsker å informere styrene i korpsene om. Infobrevet består av en del som er tilknyttet din lokale region, og en del fra sentralt hold som går på nasjonale ting.

Hvem får dette?
For at man skal få denne infomailen må du være registrert med et konkret verv i styret, samt ha en gyldig e-post adresse i din profil. Be derfor en av de andre styremedlemmene om å sjekke disse tingene dersom du mener du burde fått det. I tillegg går infomail til det som er registrert som korpsets e-post. Om du fortsatt ikke får det, men alt er registrert korrekt, kan det være greit å sjekke om den kan ha gått i spam-filteret på din mail-klient da slike masseutsendelser ofte blir tolket som spam.

Hvor ofte kommer disse infobrevene?
Normalt kommer de hver 3. uke.
Gå til toppen

 

Instrumentfond

Hvem kan søke støtte fra Instrumentfondet?
Kun skolekorps hvor ¾ av medlemmene er under 19 år, kan søke støtte fra Instrumentfondet.

Hvor finner jeg søknadsskjema?
De styremedlemmene som er registrert med et verv har tilgang og finner søknadsskjema ved å logge seg på korpsdriftsportalen.

Jeg finner ikke søknadsskjema i korpsdriftsportalen?
Skjemaet ligger nederst til venstre i skjermbildet under fanen ”søknader”. Skjemaet vises kun for skolekorps som oppfyller alderskravet (se første spm)

Hva kan vi søke om støtte til?
Det kan kun søkes om støtte til innkjøp av korpsinstrumenter.

Får vi dekket reparasjoner av instrumenter?
Nei. Det kan kun søkes om støtte til innkjøp av korpsinstrumenter.

Kan vi søke om støtte til rekvisita/ utstyr?
Nei. Det kan kun søkes om støtte til innkjøp av korpsinstrumenter.

Hva er rekvisita/ utstyr?
Rekvisita/ utstyr er for eksempel; munnstykker, fliser, køller/ stikker, stativer, uniformer, notestativ, noter, kasser/ esker/ bager, muter, og lignende. (Ta kontakt med saksbehandler på instrumentfond@musikkorps.no dersom du er i tvil.)

Kan man søke om støtte til musikkanlegg eller annet elektronisk utstyr/ instrumenter?
Nei. Det kan kun søkes om støtte til innkjøp av korpsinstrumenter.

Korpset vårt er ikke medlem i NMF og må søke manuelt. Hvor finner jeg søknadsskjema?
Ta kontakt med saksbehandler på instrumentfond@musikkorps.no så får dere tilsendt søknadsskjema.

Kan vi kjøpe brukte instrumenter?
Ja, men vi oppfordrer korpsene til å kvalitetssikre og kjøpe gode instrumenter.

Kan vi søke om støtte etter søknadsfristen 1. april?
Nei. Søknader sendt inn etter fristen blir avvist. Elektronisk stenges søknadsskjemaet etter 1. april.

Når skal rapporten sendes inn?
Rapporteringsfrist er 1. desember.

Hvordan skal vi rapportere?
Rapportering gjøres i korpdsriftsportalen ved å klikke nederst til venstre i skjermbildet under fanen ”søknader”. Da kommer du inn på søknaden som dere evt. fikk innvilget og kan derfra trykke på knappen «Rapport»

Hva skal rapporteres?
Innkjøp av instrumenter korpset har gjort inneværende år. Dette må dokumenteres med bilag som lastes opp i det elektroniske rapportskjemaet.

Kan vi omdisponere midlene?
Send da en evt. søknad på e-post til instrumentfond@musikkorps.no.

Vi har ikke mottatt svar på søknaden?
Alle søknader besvares til epostadressen som er oppgitt i søknadsskjemaet.

Kan vi rapportere inn instrumentkjøp gjort før/ etter gjeldende tildelingsår?
Nei. Instrumentkjøpene MÅ være gjort det året det søkes om støtte for.

Munnstykker er jo en del av instrumentet. Hvorfor blir ikke dette godkjent?
Munnstykker som følger med instrumentet er ok. Munstykker som bestilles utenom/ i tillegg, er rekvisita og dekkes ikke av instrumentfondet.

Når får vi svar på søknaden?
Saksbehandlingen tar til så snart søknadsfristen er ute. Det er et mål at korpsene skal få svar senest ved oppstart av ny sesong etter sommerferien.

Kan vi søke om støtte til instrumenter som er kjøpt året før?
Nei. Det kan kun søkes om støtte til instrumentkjøp for inneværende kalenderår.

Hvor mye kan vi forvente å få i støtte?
De siste årene har fondet tildelt midler i kategorier 10.000 kr, 20.000 kr, 30.000 kr, 50.000 kr, 75.000 kr og 100.000 kr. Flest i laveste tildelingskategori og færrest i høyeste tildelingskategori.

Hva vektlegges i søknaden ved saksbehandling?
I saksbehandling blir det blant annet sett på hvor stor tilflyt av aspiranter korpset har hatt, korpsets tildelingshistorikk fra instrumentfondet, hvilke(t) instrumenter søker korpset støtte til, hvor mye søker korpset i støtte, har korpset søkt støtte andre steder (f.eks kommunal støtte).

Vi har fått tildelt støtte men husker ikke hva vi søkte om. Hvor finner jeg kopi av søknaden?
Søknaden dere sendte ligger nederst til venstre i skjermbildet under fanen ”søknader” inne i korpsdriftsportalen.

Når blir instrumentfondet utbetalt?
Normalt utbetales det i slutten av oktober/begynnelsen av november.

Hvor finner jeg mer info om instrumentfond?
På våre sider vedrørende instrumentfond finner du mer utfyllende info.
Gå til toppen

 

Korpsdriftsportalen

Hvordan kommer jeg meg inn på korpsdriftsportalen?
Du kan gå på www.musikkorps.no –>Korpset mitt, eller rett på www.korpsdrift.no for å logge inn. For spørsmål rundt innloggingsproblematikk kan du se her

Hva er korpsdriftsportalen?
Korpsdriftsportalen er korpsenes sted for å rapportere medlemsopplysninger og styre til NMF. I tillegg er det her muligheter for arkivløsninger, økonomimodul og flere andre godbiter som forhåpentligvis skal gjøre korpshverdagen litt enklere.

Hvor finner jeg hjelp til å bruke korpsdriftsportalen slik at jeg får meldt inn medlemmer, vedlikehold styret osv?
Ved å klikke på ?-tegnet oppe til høyre når innlogget eller ved å se våre hjelpesider finner du brukerveiledning, hjelpevideoer og mer utfyllende info.

Hvem har tilgang i det nye korpsdriftssystemet?
Alle som ligger registrert i styret med et verv, har nå tilgang til å redigere medlemslisten/styret, sende søknader osv. Dette er altså ikke begrenset kun til leder slik som i den tidligere løsningen. De som ikke har et styreverv men er ordinære medlemmer i et korps, kan logge seg inn på «Din medlemsprofil» under musikkorps.no–>korpset mitt

Hva er mitt brukernavn og passord?
Brukernavn (medlemsnummeret ditt) og passord har du fått tilsendt på SMS eller e-post.
NB! Uavhengig av hva du eventuelt endret passordet til i det gamle korpsdriftssystemet, er nå passordet resatt til det originale passordet som du fikk via SMS/e-post.

Jeg får bare beskjed om feil brukernavn/passord?
I og med at dette er automatisk genererte passord, så er det noen mulige feilkilder. Pass blandt annet at stor I for Ivar ligner på liten l for lars. Samme gjelder tallet 0 eller stor O.

Hvordan skaffes tilgang i det nye systemet?
Det enkleste er at eksempelvis avtroppende leder (eller hvem som helst andre som ligger registrert med et verv i styret pr i dag), registrere deg som skal ha tilgang ved å melde deg inn (dersom du ikke er innmeldt i korpset fra før) og gi deg korrekt verv i styret. OBS! Dersom du selv skal helt ut av styret, så pass på å endre din egen oppføring sist, slik at du ikke mister tilgangen før du får redigert/lagt inn de andre.

Et annet styremedlem har nå nettopp meldt meg inn (som nytt medlem) og registrert meg med et verv i styret slik at jeg skal ha tilgang, men jeg har ikke noe medlemskort slik at jeg vet hva jeg skal logge inn med
Pass på at den som registrerer deg forteller deg hvilket medlemsnummer du fikk, og hvilken mailadresse du ble registrert med. Bruk så glemt passord-funksjonen ved å taste inn ditt medlemsnr så går det et nytt passord til din registrerte mailadresse. Dette er dessverre en noe tungvint løsning som forhåpentligvis blir løst snart, ved at det automatisk går ut en mail til alle nyregistrerte brukere med informasjon om hva som er deres brukernavn og passord.

Det er ingen i korpset som kan legge meg inn i styret slik at jeg får tilgang… Hva gjør jeg da?
Ta kontakt med oss på post@musikkorps.no så hjelper vi deg ved å legge deg inn i styret slik at du har tilgang.

Jeg får tydeligvis logget inn men finner ingen alternativer under «velg rolle» slik at jeg kommer videre
Få noen i styret til å dobbeltsjekke at du faktisk er registrert med et verv i styret. Dette er pr idag nødvendig for å komme videre inn.

Jeg vet at jeg at jeg bruker riktig brukernavn/passord og at jeg nå ligger registret med et verv i styret slik at alt ligger til rette, men når jeg logger inn får jeg får jeg beskjed om feil brukernavn/passord likevel
Få noen til å fjerne alle oppføringer av deg fra styret og legge deg inn på nytt igjen. Da blir alle tilganger og koblinger lagt inn på nytt i tilfelle noe har skjedd under overflyttningen fra gammelt til nytt system. Dette kan enten gjøres at noen i styret som faktisk kommer inn, eller du kan kontakte NMF for å få hjelp til dette.

Hvor lenge varer tilgangen min i styret?
Med mindre noen har satt en «til-dato» på ditt verv, så varer tilgangen til den fjernes. Eventuelt varer den til ‘»til-dato» er nådd.

Er avtale om elektronisk signatur noe vi trenger å sende inn?
Nei. Etter overgang til ny korpsdriftsløsning, er det også gjort endringer i tilgangssystemet. Nå har alle styremedlemmer som er registrert med et verv i korpsstyret, tilgang til å oppdatere medlemsregisteret, styreoversikt, sende inn søknader osv. Pålogging er brukernavn/passord fra medlemskortet.
Dette vil si at korpset fra nå av styrer tilgangene internt i korpset ved å la tilgangen gå i arv og dermed ikke trenger å sende inn avtale om elektronisk signatur/registreringsskjema leder slik som tidligere.

Hvor finner jeg mer informasjon om korpsdriftssystemet og selve bruken av det når jeg først har kommet meg inn?
Når du har logget inn finner du brukerveiledningen ved å klikke på spørsmålstegnet som ligger oppe til høyre. Du finner også denne veiledningen samt info om brukerforum og annen generell info om korpsdriftssystemet her.
Gå til toppen

 

Medlemskort

Vi savner medlemskort for 2013?
Fra og med 2013 ble det endring mhp medlemskort. Dette vil si at de sendes ikke i post slik som tidligere år.

Hva gjør jeg hvis jeg trenger innloggingsinfo? Dette står jo på medlemskortet
Dersom du vet ditt brukernavn (medlemsnummer), så kan du bruke glemt passord-funksjonen. Da går et nytt passord til din registrerte mailadresse. Dersom du er i tvil om hva som er din registrerte mailadresse eller ditt brukernavn, kan du få noen i korpsets styre til å sjekke ved at de logger seg inn, eller du tar kontakt med oss på post@musikkorps.no

Jeg trenger vel dette medlemskortet når jeg skal på tur eller benytte meg av SAS-avtalen eller Choice-avtalen?
En vanlig misforståelse er at medlemskortet er et forsikringsbevis, eller noe du må vise frem når du skal benytte deg SAS-avtalen eller Choice-avtalen. Dette stemmer ikke. Medlemskortet er kun et medlemsbevis, som inneholder personlig innloggingsinfo som ingen kan kreve å se.
Gå til toppen

 

Momskompensasjon

Hva er fristen for å rapporere momskompensasjon?
Fristen for å rapportere momskompensasjon er 15. juni for forrige regnskapsår.

Hvilket år skal rapporteres?
Det er siste revisorgodkjente regnskap som skal rapporteres. NB! Det kommer etterhvert til å bli et krav om at man kun kan rapportere på regnskapsår som følger kalenderåret. NMF anbefaler derfor våre korps om å legge om til dette.

Må vi være registrert i frivillighetsregisteret for å få momskompensasjon?
Pr nå er dette ikke et krav, men dette VIL bli et krav, så NMF anbefaler at korpset registrerer seg raskest mulig. Se frivillighetsregisteret for mer informasjon.

Når blir momskompensasjon utbetalt?
Momskompensasjon blir normalt utbetalt så fort NMF har fått pengene og kontroll er gjennomført/godkjent. Normalt utbetales de rundt 20. desember samme år som de er rapportert inn.

Hva menes med opplæringskostnader?
Det er lønn og honorar til dirigenter og instruktører. Ikke noter, opplæringsmateriell, kurskostnader osv.

Hvor finner vi skjema for å rapportere?
Dette gjøres i korpsdriftsportalen under «støtteordninger» nede til venstre når du har logget inn. De som har tilgang er de som er registrert i styret

Er det vits å rapportere hvis korpset ikke har kjøpt momsbelagte varer?
Ja! Det rapporteres på forenklet modell. Dette vil si at det blir gjort et anslag på hva dere sannsynligvis ville betalt i moms, ut fra totale driftskostnader. Korpset kan altså rapportere og få momsrefusjon uavhengig om korpset faktisk har kjøpt momsbelagte varer eller ikke.

Hvor finner jeg mer info om momskompensasjon?
På våre sider vedr momskompensasjon finner du mer utfyllende info.
Gå til toppen

 

SAS avtalen

Hva er fordelene?
Ta med mer bagasje helt gratis! Enten du reiser i Norge eller på korpstur til Europa – alene eller i gruppe – gjelder nå de samme bagasjereglene:
Du kan ha med deg ett kolli a 23 kilo og ett musikkinstrument på opptil 23 kg/maks 158 cm (L+B+H) – uten å betale gebyr.
OBS! Per i dag gjelder SAS-avtalen KUN på flyvninger med SAS, og bare når det er SAS som eier og drifter avgangen. Widerøe er ikke inkludert i avtalen, selv om selskapet er delvis eid av SAS-konsernet. Om et annet selskap leier et SAS fly, som for eksempel en charteravgang med VING, så gjelder ikke bedriftsavtalen som NMF har med SAS.

Bestilling av gruppereiser?
Gruppereiser kan bestilles hos SAS Gruppesalg på tlf. 64 81 85 00 eller hos ditt lokale reisebyrå. For å oppnå medlemsfordelene, må du huske å informere om bagasjeavtalen og oppgi avtalekoden «MUSIKK2».

Bestilling av individuelle reiser?
Individuelle reiser kan bestilles hos SAS Reisesenter på tlf. 05400, på SAS sin dedikerte nettside for avtalen http://www.sas.no/Tilbud-og-priser/Priser/Musikk/?vst=true, eller hos ditt lokale reisebyrå.

Hva må gjøres for å oppnå bagasjefordelene?
For å oppnå bagasjefordelen, må du begynne bestillingen på denne dedikerte siden hos SAS og bruke koden MUSIKK2.
Bestiller du i ditt lokale reisebyrå så må også de bruke koden og gå inn på denne spesielle siden.

NB! Du må, etter at bestillingen er gjort, gå inn på samme dedikerte side og registrere den ekstra bagasjen på eget skjema. Skriv så ut gyldig kvittering som du må ha med deg til innsjekkingen. På denne siden finner du også informasjon om maks størrelse og vekt, samt krav til emballasje.
Gå til toppen

 

Vokseopplæringsmidler

Hva er Voksenopplæringsmidler (VO)
VO er statlig støtte til opplæring i korps dvs ordinære øvelser i korpset. Det er ikke en støtteordning kun er for voksne. Du finner kriteriene litt lenger nede på siden.

Hvordan rapporterer vi og tar det lang tid?
All rapportering skal gjøres i Korpsdriftportalen. Selve rapporteringen tar bare noen minutter.

Kan skolekorps og drilltropper rapportere VO?
Alle korps og drilltropper kan rapportere VO så lenge kriteriene for å rapportere er oppfylt.

Hva er kriteriene for å rapportere VO?
For å kunne rapportere må korpset / troppen ha: – minst 3 deltakere som fyller 14 år i rapporteringsåret eller er eldre – opplæringen som rapporteres må ha vart i minst 8 timer sammenlagt – deltakerne må ha vært til stede minst 75% av timene som rapporteres (vær obs på at hvis rapporten er på 8 timer må minst 3 deltakerne ha vært til stede 8 timer).
Alle opplæringstiltak må være basert på en godkjent studieplan. Studieplanen skal fungere som et verktøy for lærer/dirigent/instruktør i opplæringen. NMF har utviklet standard studieplaner for musikkopplæring i korps og for drillopplæring.
Nummeret på studieplanen som er brukt, registreres i rapporten. Alle studieplanene ligger her: http://musikkorps.no/nyttige-skjemaer/

Må vi føre frammøte for hver øving?
Ja, frammøte skal føres for hver øving – frammøte listen skal vise hvem som har vært tilstede på hver enkelt øving, og hvor mange timer hver enkelt øving har vart. – Frammøtelisten skal kunne sendes NMF på kort varsel dersom korpset blir tatt ut i kontroll. Timer og deltakere i innsendt rapport og i frammøteliste skal stemme.

Kan vi rapportere seminarer og ekstraøvelser i tillegg til vanlige øvelser?
Ja, all opplæring kan rapporteres forutsatt at kriteriene er oppfylt.

Kan gruppeøvelser rapporteres?
Ja, men det må lages en rapport for hver gruppe. Har korpset f eks fire grupper som øver sammen ihht kriteriene, så må det lages rapporter.

Skal antall øvingstimer ganges med antall deltakere?
Nei, VO er støtte pr undervisningstime uavhengig av antall deltakere så lenge minimum kravet er oppfylt. Eksempel: 2 timer øving pr uke i 20 uker = 40 timer.

Kan konserter og konkurranser rapporteres?
Nei, det er kun ren undervisning som kan rapporteres. Øver man en time før konserten, kan denne rapporteres, men selve konserten kan ikke rapporteres.

Er det kun leder som kan rapportere?
Alle som er registrert med et styreverv i Korpsdriftsportalen kan logge seg inn og rapportere VO.

Finnes det en brukerveiledning?
Det ligger to brukerveiledninger her: Alt 1: brukes hvis korpset vil føre hele frammøte i Korpsdrift Alt 2 brukes hvis korpset fører frammøte utenfor Korpsdrift (protokoll som ligger i øvingsrommet, frammøte føres i excel e. l.)

Jeg klarer ikke logge på for å rapportere VO selv om jeg vet alt er i orden i forhold til tilgang?
Bruk glemt passord-funksjonen. Legg inn brukernavnet ditt, så får du nytt passord til mailadressen som er registrert på medlemskapet ditt.

Hva er fristene for å rapportere Voksenopplæringsmidler?
Fristen for å rapportere voksenopplæringsmidler er 30. juni for vårhalvåret samme år, og 20. desember for høsthalvåret samme år. Man rapporterer altså i etterkant. OBS! Rapporten kan ikke sendes inn før siste øvingsdato er passert, det er ikke mulig å rapportere i forkant.

Hvor finner jeg mer info om Voksenopplæringsmidler?
Her finner du kriterier, studieplaner, mal for frammøteliste, studieplaner osv. http://musikkorps.no/voksenopplaering/
Gå til toppen

 

Årsrapport

Hva er årsrapport?
Årsrapport er en automatisk generert rapport som skal reflektere medlemsliste, styre, årsmøtedatoer samt et par andre ting pr. 31. desember hvert år. Denne årsrapporten er obligatorisk for alle korps og er viktig for fordelingsutvalget som gir økonomisk støtte til NMF og dermed våre medlemskorps. Derfor teller ALLE korps sine årsrapporter, da 1 årsrapport mindre fører til tilsvarende mindre økonomisk støtte.

Hvor finner jeg årsrapporten?
Årsrapporten finner du når du er innlogget i korpsdriftsportalen. (Må være registrert i styret for å kunne logge inn)
Kommer du ikke inn må du kontakte leder eller noen andre som allerede er registrert i styret og dermed kan logge seg inn og gi deg tilgang.
Når du har kommet inn, finner du den under arkfanen «Korps»

Jeg mener vi sendte inn dette etter årsmøtet. Trenger vi sende på nytt?
Årsrapporten skal reflektere medlemsliste, styre osv pr 31. desember og må ikke forveksles med årsmøtereferat. (Årsmøtereferat er noe NMF ikke krever tilsendt)

Hvem kan sende inn årsrapport?
Årsrapporten skal signeres av leder, evt. to styremedlemmer dersom korpset av en eller annen grunn ikke har leder.

Hva er fristen?
Årsrapporten skal reflektere medlemsliste, styre osv. pr 31. desember og skal følgelig sendest snarest etter dette. Absolutt siste frist er at den postlegges onsdag 2. januar 2013.
OBS! Frist for å gjøre endringer på medlemsliste og styre er 31. desember. Etter dette er det kun mulig å sende inn årsrapporten.

Det som kommer frem i årsrapporten stemmer ikke med medlemslisten?
Årsrapporten genereres ut fra det som ligger som aktive medlemmer i medlemslisten, og de som ligger registrert med verv i styret. Eksempel: Dersom du ser en person som styre/varamedlem i medlemlisten, men de ikke dukker opp i styret, er dette fordi de ikke er registrert med et faktisk verv. Hvordan du vedlikeholder verv finner du info om i brukerveiledningen ved å klikke på spørsmålstegnet oppe til høyre når du har fått logget deg inn.

Kan jeg sende inn årsrapporten allerede nå?
Ja, om du ikke har tenkt å gjøre flere endringer i år så kan du sende den nå. Om du likevel skulle måtte gjøre endringer etter at den er sendt, kan du gjerne sende årsrapporten på nytt.

Vi har sendt inn årsrapport men får likevel purring pr SMS?
Vi ser at noen korps ikke trykker på knappen som heter «send og skriv ut», men heller skriver ut fra webleseren. Så lenge dere da sender oss dette med alle avkrysninger osv, så er det greit, men det blir ikke elektronisk registrert at dere har sendt den, før dere trykker på knappen «send og skriv ut». Er ikke dette gjort kan det altså derfor hende at dere får en SMS med påminnelse.

Jeg rakk ikke gjøre medlemsoppdateringen før fristen gikk ut. Hva gjør jeg da med årsrapporten?
Årsrapporten skal uansett inn. Den skal reflektere det som var innrapportert pr 31. desember, uansett hva som evt. måtte være en annen virkelighet. Det er korpsets ansvar å sørge for at medlemsliste og styre er korrekt i NMF sine systemer pr 31. desember, slik at årsrapporten også blir korrekt.
Gå til toppen