Det mange beskriver som vårens vakreste eventyr, er nok en gang like rundt hjørnet. Fredag 16. og lørdag 17. mars er det klart for NM janitsjar i Trondheim. Jevnaker Ungdomskorps, Lørenskog Blåseensemble og Kristiansand Janitsjar er alle tre debutanter i årets NM, og vi ønsker dem ekstra lykke til! Alle tre stiller i 7. divisjon.

Livestream fra fire divisjoner

Også i år blir det streaming fra NM janitsjar. I fjor var det kun elite- og 1. divisjon som ble sendt, mens det i år også sendes fra 4. og 5. divisjon. Det blir eget studio fra de to øverste divisjonene, med ekspertkommentatorer begge steder.

– I år kan vi skilte med veldig spennende navn på ekspertkommentatorene. I elitedivisjonen vil Øystein Baadsvik være vår ekspert, mens i fredagens 1. divisjon er det Ole Edvard Antonsen som skal kommentere, sier NMFs kommunikasjonssjef, Håkon Mogstad.

– Øystein Baadsvik har vi hatt med en gang før, men det er første gang Ole Edvard Antonsen skal ha denne rollen. Vi har forsøkt flere ganger, men han er en travel person. Da er det ekstra kjekt at han hadde anledning i år når det er Musikkorpsenes år, fortsetter Mogstad.

Programleder begge dagene blir Stein Skorpholm. Som under NM brass skjer overføringen på livestream.com, og sendingene er gratis. Festkonserten er et lukket arrangement og blir derfor ikke sendt. Resultatene kommer fortløpende på appen Program.no og på NMFs nettside, Facebook-side og Twitter-konto.

Egen hederspris fra Komponistforeningen

– Tilbakemeldingene fra NM brass har vært veldig positive. Mange synes lyden er enda bedre enn den var på TV2 Sumo, og at egen chat-funksjon tilførte sendingene en ny dimensjon. Totalt hadde vi over 900 kommentarer fra de to dagene, smiler Mogstad.

I år vil det også bli delt ut en egen hederspris fra Komponistforeningen, som ønsker å løfte frem det norske repertoaret for korps. Denne hedersprisen ble også utdelt under NM brass, og gikk til Krohnengen Brass Band.

Konkurransestart for NM janitsjar er fredag 16. mars kl 14, og det er 1., 4. og 6. divisjon som er først ut.