– Det er veldig gøy å endelig reise til EM igjen. Sist gang var i Italia i 2019. Det å kunne reise som samlet tropp og  treffe de andre nasjonene er en deilig følelse, sier landslagstrener Heidi Kristensen (30).  Hun har vært en del av trenerapparatet for Norge siden 2016. Med seg som assistent har hun Emilie Blikra.

I år stiller Norge med 48 utøvere, noe som er litt færre enn tidligere.

– En av grunnene er at vi ikke stiller med deltakere i de yngste klassene, pluss at vi ikke har deltakere i pom pons, der det gjerne er mange deltakere., forklarer Heidi.

–  Men Norge stiller med en sterk tropp. Jeg har en klar formening om at de har forberedt seg godt. Men vi aner ikke hva de andre landene har gjort siden sist, så det blir spennende å se hvordan våre utøvere står seg mot resten av Europa.

Som landslagstrener er hennes oppgave å bistå de lokale trenerne og tilrettelegge mest mulig for utøverne. Min oppgave er å bistå de lokale trenerne.

Den norske troppen reiser til Frankrike onsdag. Torsdag er det åpningsseremoni og fredag starter konkurransen.

– Hva er den største utfordringen for utøverne?

– Mange kommer nok til å oppleve det som litt overveldende. Det er mange nye inntrykk. Så det gjelder å holde seg rolig og ha fokus på seg selv. Vi pleier å si til utøverne at de ikke skal sammenlikne seg med andre, men ha fokus på egne prestasjoner. Dette har vi vært gode på tidligere, og vi er veldig klare på at vi skal gi utøverne det de trenger for å prestere optimalt.

Heidi har sin daglige aktivitet i Sandnes Sportsdrillklubb, som har med én utøver.

– Det passer bra at det ikke er flere, så kan jeg bruke mye tid på hele landslagstroppen, avslutter hun.

LANDSLAGSTRENER: Heidi Kristensen skal lose alle de 48 norske deltakerne gjennom årets EM twirling.

Optimist

Linn Kvade Rannekleiv er en av våre mest meritterte drillere, og la opp i 2013. Men hun har fortsatt god kontakt med drillmiljøet, Hun dømmer internasjonalt, instruerer dagens drillere og holder kurs. Hun er en av tre norske som skal dømme under årets konkurranse og gleder seg til årets konkurranse. De andre er Malin Karlsen og Camilla Eriksrød-Fjeldahl.
– Det tror jeg ikke jeg er alene om.  Det er lenge siden nå, så jeg tipper mange har reisefeber og litt konkurransenerver nå rett før det braker løs.

Linn mener det har vært gjort en solid jobb innen drillmiljøet under koronaen.

– Nivået har økt siden jeg la opp, og det har økt ytterligere under pandemien. Jeg tror Norge kommer til å gjøre et godt mesterskap. I år tror jeg også vi kan tette litt av det gapet som har vært f.eks i 2 baton. Jeg gleder meg til å se de norske på gulvet. For første gang stiller Norge med deltakere i 3 baton, det synes jeg er spennende.

Målet er pallplass

Norge stiller med seks utøvere i 3 baton, som er en disiplin der man sjonglerer med tre drillstaver samtidig. En av dem som deltar er 16 år gamle Hanna Knatterud Omland. Hun debuterer i EM-sammenheng, men deltok i Grand Prix i 2019.

Hanna forteller at det har blitt mye trening under koronaperioden.
– De periodene vi ikke har kunnet trene i hall, har jeg trent alternativt. Jeg har stått en del timer hjemme og terpet på øvelser. I tillegg har det vært fysisk trening.

EM-DEBUT: Hanna Knatterud Omland er en av seks norske som deltar i 3 Baton.

Hanna skal på gulvet på fredag til innledende heat. Da har hun to minutter på å overbevise dommerne om at hun er verdig en plass i finalen.

– Målet er pallplass.

– Du har Linn Kvade Rannekleiv som trener, hvordan vil du beskrive henne som trener?

–  Hun er veldig motiverende. Hun gir meg inspirasjon hele veien og jeg gleder meg til hver eneste trening, avslutter Hanna, som startet å drille som 8-åring. Nå er hun klar for sitt første internasjonale mesterskap.

Norge stiller med følgende tropper :

Sandnes sportsdrillklubb      1
Evolution drillklubb              4
Horten Drill                            3
Oslo Drill                                 4
Panthers baton twirling       3
Romerike drillklubb             4
Spjelkavik drillklubb           14
Stathelle drillkorps               2
Sveio drilltropp                    13

NORSKE DELTAKERE EM TWIRLING 2022

Her kan du følge med på EM underveis.

I tillegg vil det bli oppdateringer på musikkorps.no og i sosiale medier i løpet av konkurransen.