
Aspirant-tipset: Motivasjon og motbakker
Å spille et instrument byr på mange gleder, men også noen utfordringer. De fleste musikantene og foresatte merker at utviklingen går i rykk og napp og at dette påvirker motivasjonen.
Musikanter og foresatte trenger og forberedes på de ventede opp- og nedturer, og her har korpset en viktig informasjonsrolle. Informer og normaliser både medgang og motgang. I motbakkene kan det være viktig med litt positiv «drahjelp». Klarer musikanten å komme seg over kneika, venter nye givende musikalske opplevelser!
Det er viktig å engasjere seg i hver enkelt musikant. Gi gjerne positiv adferd ekstra oppmerksomhet. Da kan dette smitte over og være med på å legge føringen for musikkopplæringen. Bruk energi på de som virkelig vil!
Tips til foresatte:
- Sørg for at barnet kommer på spilletimer og korpsøvelser også i «tunge tider».
- Øving er bra, men ikke la det bli et mas. Lag øve-rutiner i gode perioder. Da øver kanskje musikanten også i tyngre perioder og blir raskere ivrig igjen. Ros er viktig for motivasjonen.
- Si ifra til dirigent og spillelærer når barnet er mindre motivert. Laber motivasjon er ikke alltid så synlig på øvelsen.
Til dirigenten:
- Snakk med musikanten det gjelder, også de foresatte.
- Se etter tiltak som kan motivere den enkelte musikant. – Ulike barn trenger ulike metoder.
- Samarbeid med spillelæreren og de andre voksne i korpset.
Til styret:
- Bidra til at den enkelte musikanten blir sett og at motivasjon er et tema som kommer på agendaen.
- Pizza, kaker og frukt er godt innimellom, men musikk-kafe eller øve-aksjon kan være enda mer motiverende. God musikkopplæring må stå i sentrum!