Ingar Bergby startet i sitt lokale skolekorps på klarinett. Siden ble det studier på Norges musikkhøgskole, hvor han tok eksamen med høyeste karakter. Dette til tross for at han tok eksamen ett år før tiden, for å kunne vie mer av tiden sin til dirigentstudier.

Du finner ham fortsatt med klarinetten i Greåker Musikkorps på NM, hvor han spiller 3. klarinett, og er et verdsatt medlem av korpset.

– Min første dirigentjobb var for et av de lokale skolekorpsene, som ung 16-åring. Det er vel fortsatt denne måten mange unge norske dirigenter starter karrieren sin på, forteller han.

Fra studier til profesjonell karriere

Etter instrumentaleksamen ved Norges musikkhøgskole, fortsatte Bergby direksjonsstudiene med Karsten Andersen, tidligere sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester, nestoren blant profesjonelle dirigenter i Norge. Studiene inneholdt også et utvekslingsår ved Sibelius Akademiet i Finland, med Jorma Panula. Direksjonseksamen, som han selvsagt fikk beste karakter på, ble gjort med Kringkastingsorkesteret, et orkester han fortsatt har et nært og godt forhold til.

– Kringkastingsorkesteret har jeg hatt et spesielt forhold til siden eksamenskonserten min. Jeg dirigerer dem fortsatt flere ganger i året, og vi har gjort mange flotte konserter sammen, i tillegg til en rekke tv-produksjoner, smiler han.

Noen husker ham kanskje fra tv-serien «Da KORK kom til bygda», hvor han dirigerte orkesteret i flere av programmene.

Ingar Bergbys profesjonelle karriere tok virkelig av i 1991, da han ble sjefdirigent for BIT-20 ensemblet i Bergen, et av de ledende samtidsensemblene i Norge. I 1993 fikk han samme stilling i Opera Vest.

Hans engasjement innen samtidsmusikken har ført til mange plateinnspillinger og urframførelser, blant annet mange av komponisten Arne Nordheim, som han utviklet et spesielt og personlig forhold til.

Siden har Bergby dirigert de fleste store symfoniorkestrene i Norge og Sverige, og er en ettertraktet dirigent, spesielt innen samtidsmusikken. Til daglig er han nå kunstnerisk leder for Sjøforsvarets Musikkorps i Bergen.

Ingar Bergby

Foto: Benjamin A. Ward

Tilbake til korpsbevegelsen

Ved siden av studiene dirigerte han noen av de beste janitsjarkorpsene i Norge, og vant NM som tidenes yngste dirigent, med Vestre Aker Musikkorps i 1989. Han har også fem norske mesterskapstitler som dirigent for Lillestrøm Musikkorps, som i år ble nummer i to i EM for janitsjarkorps. Bergby fulgte nok ekstra nøye med på EM i år, da han selv har en lang tilknytning til korpset. I tillegg spiller kjæresten der.

– Jeg har nok blitt litt mildere med årene. Jeg har ikke fullt så mye temperament som jeg hadde da jeg var yngre. Litt mindre kompromissløs, kanskje.

Han spurte en gang Karsten Andersen som hadde observert ham på en prøve, om han hadde for mye energi, vilje og temperament. Svaret lød som følger:

– ­Nei, det har du ikke. Tenk deg hvis du ikke hadde hatt det nå, hvordan ville du da bli når du blir 70?

Selv om Bergby er blitt litt eldre, og kanskje har tonet ned temperamentet litt, er han like kompromissløs i dag når det kommer til kvalitet.

Konkurranser

Bergby har en rekke NM-titler for brassband med Eikanger-Bjørsvik Musikklag, og ble i 2017 europamester med dem. Han er en beskjeden mann, i hvert fall når det gjelder sine egne prestasjoner, og poengterer sterkt at det var korpset som ble europamester ,og ikke ham. Hvis du ser på bildene fra EBBC 2017, finner du ham ikke på noen av seiersbildene. Ikke for det at han ikke er stolt over sine egne prestasjoner, men for å vise oss at dette var det først og fremst korpset som gjorde mulig.

For Bergby er alltid framførelsen det viktigste, enten det er profesjonelle musikere eller amatører han jobber med. Om det er en konsert eller en konkurranse, er han like kompromissløs på framførelsen, og på sin tolkning av verket som spilles. Han er ikke opphengt i resultater, og kunne slett ikke tenke seg å være dommer i en korpskonkurranse.

– Jeg er mer opptatt av at bandet gjør en god framførelse, snarere enn å være opphengt i resultatene. Hvis vi har hatt en god oppkjøring til en konkurranse, hatt gode øvelser, hvis vi har gjort gode fremskritt, og har hatt en god prosess, og hvis framførelsen er en av de beste du og bandet noensinne har gjort … tror jeg du bør vær stolt av det. Jeg snakker aldri med bandet om konkurransen, som sådan. Jeg snakker alltid om framførelsen foran oss, og hvordan vi bør nærme oss den. Jeg tenker ikke at vi må gjøre sånn og sånn for å få flere poeng, eller hvis vi gjør det sånn, vil dommerne kanskje ikke like det. Partituret er der for å bli tolket på den mest sanne og beste måten vi kan.

Foto: Ian Clowes

Norsk Blåsesymfoni

Norsk Blåsesymfoni går av stabelen 13. – 17. august 2018, og er et samarbeid mellom Norges Musikkorps Forbund (NMF) og Sjøforsvarets Musikkorps (SFMK) i Bergen. Det hele avsluttes med konsert i Fana Kulturhus 17. august. På programmet står blant annet «Goldberg 2012» av Svein H. Giske, «Linconshire Posy» av Percy Grainger og «Redline Tango» av John Mackey.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på dette prosjektet, og jeg tror vi skal få det veldig gøy.

Et prosjekt som dette krever ifølge Bergby minst like mye forberedelser som andre konsertoppsetninger.

– I tillegg til dirigentrollen får jeg vel en slags mentor-rolle, som skal både inspirere og motivere. Noe av målet er å vise ungdommene hva som forventes av profesjonelle musikere, sier han.

I løpet av kurset skal musikerne blant annet delta på instrumentalundervisning, gruppeprøver og masterclasses med musikere fra Sjøforsvarets Musikkorps. Avslutningskonserten på fredagen er kronen på verket, der de skal få vise hva de har øvd inn sammen.

– Målet er å lage en konsert på et profesjonelt nivå. Det å blande profesjonelle musikere og amatører gir ofte et løft i opplevelsen. Et pluss for begge parter er å få spille i en større symfonisk besetning, avslutter han.