– Dette var helt fantastisk, sier en glad Maya Kosmo. Med seieren tok hun sin første individuelle internasjonale tittel. Og det var ingen tvil hos dommerne. Alle som en hadde henne som vinner både i innledende runde og i finalen. Og med hele tre norske i finalen, ble X Strut virkelig en manifstering av bredden på ypperste nivå i Norge.

–  Jeg er ikke like fornøyd med Solo 1 Baton. Etter en 4. plass i innledende runde, falt jeg ned til 7. plass i finalen. Nervene spilte meg nok et puss, men jeg kan leve med det når jeg vinner i X Strut, sier en veldig glad Maya Kosmo, som synes det var ekstra stas at også lillesøster Tuva gjorde det så bra.

Topp seks

Årets EM Twirling har vært spennende, og Norge fikk mange finaleplasser totalt sett. Solistene som plasserte seg i topp seks i Europa var følgende:

Maya Kosmo (Romerike drillkorps) med 1. plass i X Strut senior
Oline Storlykken Juul (Spjelkavik drillklubb) med 4. plass i X Strut junior
Tuva Kosmo (Arctic Baton Company) med 5. plass i X Strut junior
Amalie Bustgaard Pettersen (Arctic Baton Company) med 6. plass i 2 Baton junior
Iselin Skotvedt Kallevig (Romerike drillkorps) med 6. plass i 1 Baton junior
Tharand Hurlen (Spjelkavik drillklubb) med 6. plass i X Strut senior.

Glade norske utøvere som har plassert seg blant topp seks i Europa! EM Twirling 2019. Fra venstre: Oline, Tuva, Iselin, Maya, Amalie og Tharand. Foto: Ida Kleiven Wågsholm

Arctic Baton Company / Romerike drillkorps sikret bronsen i Dance team junior, og gjorde en meget sterk finalerunde.

Arctic Baton Company / Romerike drillkorps kom på 3. plass i Dance team junior under EM Twirling 2019. Foto: Ida Kleiven Wågsholm

I twirl team senior endte Arctic Baton Company / Romerike drillkorps på en flott 4. plass.

Arctic Baton Company/Romerike drillkorps kom på 4. plass i Twirl team senior under EM Twirling 2019. Foto: Ida Kleiven Wågsholm

De tre norske duettene som deltok på mesterskapet, fikk alle flotte 5. plasser.

Emilie Kankerud og Jenny Louise Engesveen kom på 5. plass i Twirl duet preteen under EM Twirling 2019. Foto: Ida Kleiven Wågsholm

Emilie Johanne Gudbrandsen og Iselin Skotvedt Kallevig kom på 5. plass i Twirl duet junior under EM Twirling 2019. Foto: Ida Kleiven Wågsholm

Thea Fjæraa og Benedicte Vollaug kom på 5. plass i Twirl duet senior under EM Twirling 2019. Foto: Ida Kleiven Wågsholm

De andre finalistene fikk alle gode plasseringer:

Tonje-Mari Årseth (Spjelkavik drillklubb) endte på en flott 7. plass i X Strut senior, Emilie Gudbrandsen (Kringsjå drilltropp) fikk 9. plass i Rhythmic twirl junior og Tuva Kosmo tok 8. plass i 1 Baton junior. Maya Kosmo kom til finalen i alle sine solistklasser, og endte på 7. plass i 1 Baton og 8. plass i Rhythmic Twirl. Henriette Brandsnes Bekken tok en fin 8. plass i 1 Baton senior-finalen.

Landslagsleder Stine Fjellet og landslagslederassistent Heidi Kristensen er godt fornøyde med årets EM. «Vi synes EM har gått veldig bra. De norske utøverne opptrer profesjonelle og vi er med å kjempe i toppsjiktet i flere kategorier» sier de begge med et smil.

Landslagsleder Stine Fjellet og landslagslederassistent Heidi Kristensen strålende fornøyd med EM Twirling 2019! Foto: Ida Kleiven Wågsholm

NMF ønsker å gratulere alle de norske utøverne med fine resultater, og takk for at dere har representert Norge og NMF på en så flott måte!

RESULTS NBTA European Twirling Championships 2019 Lignano

Landslaget EM Twirling 2019: Foto: Marie Nilsen Odinsen