Holms undervisningsopplegg finner du nederst i artikkelen.

Torjus Rogstad Holm (28) er dirigent i Hamar Jente- og Guttekorps. Som alle lærere rundt om i landet, har han nå blitt tvunget til å tenke alternativt. Fra tradisjonell korpsøvelse eller timer med lærer, forgår nå all undervisning digitalt.
–  På Facebook ser jeg mange som har gode innspill, sier Holm, som nevner blant annet øvingsbingo og apper som musikantene kan bruke til å samarbeide.

Holms undervisningsopplegg er basert på barn i alderen 7 til 11 år. Han forteller at musikantene har fått en liste med YouTube-videoer, slik at de kan høre på musikken de spiller. Dette kan også inspirere musikantene til å fortsette å øve på stykkene korpset har spilt i vinter.
–  Vi har kommet veldig langt med disse stykkene, veldig synd hvis de skal miste formen eller glemme hvordan stykket er.

Det er nok lettere for barna å sette seg ned for å spille, hvis de vet at de ikke er alene om det.

Kan være lettere å øve når alle er «sammen»

Dette er et undervisningsopplegg som passer godt for de yngste musikantene.
–  Ungene er kjent med dette formatet, de kommer ikke til å ha noe problem med å slenge seg på, sier Holm. Han fikk barna til å samles foran skjermen, så ledet han øvelsen.

Musikantene ser og hører dirigenten, men ikke resten av korpset. At det ikke er mulighet for samspill, trekker Holm frem som en svakhet. Han forteller at for mange musikanter i den aldersgruppen, handler det fortsatt mest om det sosiale. Ikke bare under pauser, men og det sosiale aspektet ved å faktisk spille musikk sammen.
–  Det er nok lettere for barna å sette seg ned for å spille, hvis de vet at de ikke er alene om det.

Holm har fått gode tilbakemeldinger fra både musikanter og foreldre. Det var litt tekniske problemer underveis og enkelte måtte vente til streamingen var ferdig før de fikk mulighet til å se filmen. Holm planlegger å teste ut samme opplegget ved å streame fra YouTube, heller enn Facebook, men han ber andre i samme situasjon merke seg at på YouTube må en registrere seg som bruker. Det tar 24 timer før brukeren blir godkjent og Facebook ble derfor brukt som nødløsning.

–  Dette er et format jeg tror passer best på de yngste musikantene. Det kan fort bli en del tekniske problemer, og blant voksne er nok strukturert egenøving mer effektivt.

Ettersom det blir en periode med mye egenøving fremover, tok Holm seg tid til å snakke med elevene om dette.
–  Vi hadde en økt etter pausen hvor jeg fortalte musikantene hvordan jeg går frem når jeg skal øve alene.

 

Torjus Holm har testet ut digital korpsøvelse. Foto: Erlend Nicolaisen

Kan føre til en positiv utvikling

Ved å inspirere musikantene til å øve hjemme og arrangere «samspill» foran skjermen, blir læringstrykket oppretthold.
–  Når man kommer tilbake etter sommerferien, alle er i dårlig spilleform, man glemmer hvordan en halvnote er… Dette handler om mengdetrening, desto oftere du gjør det, desto flinkere blir du.

Holm har flere ideer han planlegger å realisere de neste ukene. Han nevner blant annet appen Soundtrap, et nettleserbasert opptaksprogram, hvor folk kan samarbeide om å lage musikk.
–  I praksis tar du opptak mens du spiller. Sett på metronom og spill sammen med det som er spilt inn fra før. Vi begynner med at slagverket med mest rytmisk stemme spiller inn seg, så spiller andre sine stemmer over der.

Han forventer ikke at det skal gå helt knirkefritt, men tror også dette kan bidra til en positiv utvikling.
–  Kan hende vi støter på noen utfordringer. Men det er nå vi blir presset til å tenke nytt. Jeg tror det er sunt for hele lærerbefolkningen.