Nordre Nesodden er påmeldt 2. divisjonen på Lørenskog Hus. Vi tok en prat med dirigent Morten Apelman, som allerede har begynt å tenke på konkurransestykket.

– Vi skal spikre konkurransestykket tidligere enn normalt denne gangen, for korpset trenger litt ekstra tid etter pandemien, forteller han. Utover det går mesterskapsforberedelsene som ordinært: Ukentlige korpsøvelser, seminar med overnatting for å øve mye sammen og i grupper, og sosiale tiltak.
– Vi kommer til å spille konkurransestykket på flere konserter før DM for å bli trygge i konsertsituasjonen. Og så tar vi opp lyd på både øvelser og konserter slik at vi kan lære og evaluere underveis, avslører dirigenten.

Lærerik utvikling

Nordre Nesodden lærer masse av å delta på korpsmesterskapet.
– Det viktigste for korpsets del er veien frem til DM. Det tvinger oss til å jobbe målrettet og detaljfokusert, forklarer Apelman. Han merker at arbeidet hever nivået i alle instrumentgrupper.
– Det handler om å skape en trygg arena for å prestere godt. Det sosiale er veldig viktig i dette arbeidet også, for man kan ikke bare øve sammen og tro at korpset da vil spille bra. Hvor godt medlemmene i korpset kjenner hverandre er helt avgjørende for et godt resultat, understreker han.

Alt om korpsmesterskapene

Trengte et musikalsk mål

Skolekorpset var et av de aller første på lista da påmeldingen åpnet.

– Etter pandemien trenger korpset et konkret musikalsk mål å øve til, og DM er et mål som betyr mer enn en vanlig konsert for mange musikanter, forklarer dirigenten engasjert. Som mange andre har han ledet korpset i en svært krevende periode:
– Ingen fysiske øvelser i lang tid er ikke bra for et skolekorps. Vi har mistet medlemmer og rekrutteringen har vært lav. Vi trodde jo at høsten 2021 skulle bli uproblematisk med tanke på fysiske øvelser, men et stort smitteutbrudd blant ungdommen på Nesodden gjorde at vi kom sent i gang, forteller Apelman.

Heldigvis går det i riktig retning:
– Men nå har vi endelig hatt vår første konsert etter korona! Det ble en høstkonsert for fullt hus og stormende jubel. Det var enormt morsomt og ga mersmak, smiler han.

– Hvorfor bør korps delta på Distriktmesterskapene i mars?
– Det er gøy å konkurrere i musikk. Det er gøy å spille i en skikkelig konsertsal. Det er gøy å høre andre korps og være med andre musikanter de kjenner fra sommerkurs, RØST og andre arenaer. DM er rett og slett en fin korpsdag!

Så får vi håpe smittesituasjonen tilsier at Nordre Nesodden skolekorps kan følge sin egen tradisjon på mesterskapsdagen:
– Vi trykker alle musikantene inn i vareheisen og tar bilde der. Det blir et nyyydelig korpsbilde, ler Apelman!

Vi håper dere får plass også neste år, Morten!

Men hva er egentlig korpsmesterskap?

Nordre Nesodden skolekorps på vei oppover!