– Dette er en korpskonferanse for hele landet, men i år er det naturlig nok flest fra Midt-Norge. Etter å ha blitt avlyst i 2021 kunne endelig Håvard Hinsverk, sammen med kollegaene Geir Ulseth og Mari Malm Mørkvedt, endelig invitere til Hellsymposiene og Ungdomskonferansen i Stjørdal.

– Vi har planlagt som vanlig, men selvfølgelig fulgt med på restriksjoner som strammes til eller letter. Det har vært en berg og dalbane, forteller Håvard. Men NMF Trøndelag tar alle forhåndsregler for at konferansen skal være trygg for deltagerne. Avstandsregler, munnbind og krav om negativ koronatest for å få delta er en selvfølge.

– Noen har selvsagt måtte melde avbud på grunn av karantene eller sykdom, men det er 75 påmeldte på Ungdomskonferansen og 86 på Hellsyposiene, og vi har enda ikke sendt hjem noen som har testet positivt, sier han fredag kveld.

Ole Morten Berg er styremedlem i Byneset Musikkforening. Han er på konferansen for første gang og har store forventninger til konferansen.
– Hele styret vårt er påmeldt og noen har vært her flere ganger. Vi har nettopp startet med øvelser etter en lengre pause på grunn av korona, så nå ser jeg frem til sosialt samvær og interessante foredrag. Som medlemsansvarlig ser jeg spesielt frem til å lære mer om Styreportalen og de verktøyene som er mulig der.