– Vi gleder oss enormt til å reise til Trondheim og oppleve NM-følelsen igjen, sier Harald Morten Sørensen i Strusshamn Musikkforening. Korpset fra Askøy like utenfor Bergen er første korps ut av de åtte korpsene som deltar i elitedivisjonen i år. Sørensen kan fortelle at det knapt har vært en eneste øving under oppkjøringen der korpset har vært fulltallig.

– Så vi har absolutt kjent på at korona har preget forberedelsene, men likevel er det en utrolig deilig følelse å forberedt et stykke som i starten opplevdes vanskelig, men som etter hvert har blitt til lyd og godlyd. Følelsen av helgeseminar har også vært fin, og nå ser vi virkelig frem til å reise til Trondheim og møte korpsfamilien, spille en god konsert og høre på de andre korpsene. Vi skal for øvrig spille et stykke som aldri har vært fremført i Norge før, så folk må gjerne komme i Store sal kl 11.30 på lørdag.

– Hva tenker dere om at ingen rykker ned i år?

– Vi liker det. Jeg synes det er lurt og en fornuftig beslutning. Det betyr at vi kan senke skuldrene litt og legge listen litt lavere. Og så kan vi i tillegg gi flere i korpset utfordringer på solostemmene, avslutter Sørensen.

94 korps er litt færre enn det som er vanlig på NM janitsjar, men med bakgrunn i perioden vi har vært inne i er ikke antallet korps som tar NM-pause større enn man måtte forvente.

– Vi har spurt korpsene i forkant, og noen var tydelige på at de ikke ville delta i år, men de fleste svarte at i år trenger vi et NM mer enn noen sinne. Vi gleder oss til å ta imot alle korpsene som kommer, og ser frem til et NM der deltakerne er supermotivert for å formidle det de har øvd på, etter to års pause fra NM-arrangementet. Dette sier NMFs generalsekretær, Karl Ole Midtbø, som selv skal delta med Os Musikkforening i 1. divisjon.

Streaming

Som vanlig blir det streaming fra Olavshallen Store sal og Lille sal. Det betyr at det blir streaming fra Elitedivisjon, 1. divisjon, 4. divisjon og 5. divisjon. I tillegg blir det intervjuer fra Royal Garden og Scandic Nidelven, der de øvrige fire divisjonene spiller. Som vanlig er det Stein Skorpholm som er programleder. Fredag har han med seg Ole Edvard Antonsen som ekspertkommentator i 1. divisjon, mens Tormod Flaten er ekspertkommentator under lørdagens elitedivisjon.

– Det skal bli veldig kjekt å lede sendingene på fredag og lørdag. De to ekspertene jeg har med var de samme som i 2019, men i år har de byttet divisjon, sier Skorpholm.

Ole Edvard Antonsen og Stein Skorpholm under NM janitsjar 2018. Foto: John Vint.

Også i år blir det mulig for de som ikke er i Trondheim å følge med på konkurransen. Stein Skorpsholm får med seg både Ole Edvard Antonsen og Tormod Flaten under sendingene i Trondheim. Foto: John Vint.

Streamingen ser du her

Under årets NM blir det delt ut kongepokal til årets norgesmester. Det er 2. divisjon som er den største divisjonen med 16 deltakerkorps.

ikon-bilde til program.no appen

Følg med!
Resultatene får du raskest ved å laste ned appen program.no. Appen er gratis!