Én av vinnerne var Sofie Kjær Christensen (Evolution drillklubb) som ble europamester i Solo 1 Baton youth. Sofie sikret også en 4. plass i Solo 2 Baton og en 6. plass i Rhythmic twirl. Fra samme klubb sikret også Christine Eggen Skog en sølvmedalje i Solo 1 Baton senior. Thea Hanssen og Henriette Brandsnes Bekken fra Romerike drillklubb fikk sammen sølvmedaljer i Twirl duet senior, og Thea gikk helt til topps og ble europamester i Solo 1 Baton adult. I tillegg fikk Thea sølvmedalje i Rhythmic twirl adult. Thea Hanssen er utrolig glad for de fine plasseringene. -Det er sååå gøy!! Det har nok ikke gått helt opp for meg enda, men jeg føler meg veldig takknemlig som får dele dette sammen med mine fantastiske lagvenninner.

Foto: Susanne Solie Olsen

Tuva Kosmo fra Horten Drill sikret seg bronsen i Rhythmic twirl adult. Henriette Brandsnes Bekken kom på 3. plass i Solo 2 Baton adult. I tillegg ble samarbeidstroppen fra Evolution drillklubb, Horten Drill, Romerike drillklubb og Oslo Drill europamestere i Twirl team senior, og tok en flott 3. plass i Dance team senior. De kan juble over mange gode resultater. -Det er gøy å vinne, men det blir enda bedre når man har så mange rundt seg å dele det med!

Twirl team senior EM drill 2023 fra Horten Drill, Evolution drillklubb, Oslo Drill og Romerike drillklubb. Foto: Susann Stave

En annen lykkelig europamester er Eline Svabø Rørvik fra Spjelkavik drillklubb. Hun gikk helt til topps i Solo X Strut junior. Trener Ida Kleiven Wågsholm forteller om en solid runde med selvtillit og god fremførelse. -Vi håpet på pallplass, men ble lamslått da hun ble ropt opp som europamester! Det føles helt uvirkelig! Mange timer med teknikk og ballettrening ga uttelling i dag!

Eline Svabø Rørvik, Europamester i Solo X Strut junior, sammen med stolt trener Ida Kleiven Wågsholm. Foto: Victoria Blomvik Fivelstad

Eline Svabø Rørvik fra Spjelkavik drillklubb. Foto: Victoria Blomvik Fivelstad

Spjelkavik drillklubb ble europamestere i Dance team junior. Trener Ida Kleiven Wågsholm synes det var godt å kunne forsvare fjorårets tittel: -I Innledende runde var vi litt rustne og ikke helt på, så det ble noen mist! I finalen så bestemte vi oss for å gå all in og kjøre på! Ingenting å tape, men å gi alt til dommere og publikum! Jentene kjørte feilfri runde med kun ett mist og masse energi! Salen kokte og stemmingen var god. Det ble en tårevåt jubel etter poengene ble flashet! Vi i trenerteamet er utrolig fornøyd med våre utøvere.

Spjelkavik drillklubb i Dance team junior EM drill 2023. Foto: Victoria Blomvik Fivelstad

Glad gjeng fra Spjelkavik drillklubb som feirer EM-gullet

Thea Vikestad Løseth og Tilje Herje fra Spjelkavik drillklubb tok i tillegg sølvet i Twirl duet junior. Thea fikk sølv i Solo 3 Baton youth/junior. Klubbvenninne Tharand Josefine Vestre Hurlen sikret seg sølv i Solo X Strut adult.

Thea Vikestad Løseth og Tilje Herje tok sølvmedaljer i Twirl duet junior. Foto: Victoria Blomvik Fivelstad

En annen glad sølvvinner var Thea Marie Fjæraa fra Oslo Drill. Thea tok sitt sølv i Solo 2 Baton adult, og kapret også bronse i Solo 1 Baton adult!

Thea Fjæraa får en velfortjent sølvklem! Foto: Susanne Solie Olsen

Amalie Kathea Eines Kristensen fra Oslo Drill kom på 3. plass i Solo X Strut senior. Samtlige norske deltakere var å se i finalene i nettopp Solo X Strut. Det ble en travel søndag på EM for landslagsleder Marie Nilsen Odinsen.

-Utøverne har vært svært dyktige og rutinerte. Det var god stemning backstage. Mye nerver, men mange gode prestasjoner. Høyt nivå i hele landslagstroppen! Det var spesielt gøy med troppen fra Nord-Norge som aldri har stilt før. De imponerte stort på gulvet.

Samarbeidstroppen North Baton Twirling/Harstad Skoles Musikkorps/Explotion drillklubb/Svolvær Skoles Musikkorps endte med med en flott bronse i Pom pons. Reiseleder og drillpappa Ørjan Hansen rapporterer direkte fra EM i Italia: -Det er ganske tomt her nå. Prosjektet som ble startet for 1 år og 8 måneder siden ble avsluttet med en medalje. Det er ganske vilt. Dehydrert av all gråting, stolt og glad på vegne av utøverne. Alle mål er nådd!

Den norske pom pons-troppen EM drill 2023 Foto: Benjamin Strøm | Drone Nord

Full resultatliste EM Drill 2023

71 norske drillere deltok på årets EM.

Landslaget EM drill 2023 Foto: Benjamin Strøm | Drone Nord