Egenøving

Gruppelederne øver jevnt hele sesongen. De er opptatt av å være i god form hele året. Spesielt viktig å å være i god form og bygge et overskudd opp mot mesterskap. Teknikk og fleksibilitet må være på topp. Mot EM blir øvingen nok mer målrettet mot enkelte detaljer i stykkene.

Torill Tynning og Per Illguth øver minimum 60 min per dag. Torill står ofte opp før resten av familien for å øve. Da rigger hun seg til på badet for å ikke vekke noen.  Lena øver sine daglige runder med “basics” hver formiddag. Da er hun klar til øvelsene på kveldstid.

For Per Christian Dahlmo som er slagverker starter arbeidet når notene er innlært. Da er det utprøving av stikker og det handler om å perfeksjonere hvert enkelt slag.

Oppkjøring til EM versus NM?

I april øver Stavanger Brass Band 20 av månedens 30 dager. 3 helgeseminarer, 2 øvelser i uken i tillegg til gruppeøvinger. Oppkjøringen er noenlunde lik som til NM, men innøvingen strammes nok til enda et hakk til et EM. Dynamikk, teknikk og utholdenhet blir presset til det ekstreme.

– EM er juvelen blant korpskonkurransene, sier Arfon Owen.

Arfon har spilt med flere av Europas ledende brassband, men han ikke opplevd et så dedikert band tidligere.

– I Stavanger Brass Band sitter det dyktige, hardtarbeidende musikanter på hver en stol. Sammen med to dedikerte dirigenter, Stian Svendsen og Allan Withington, så har korpset mulighet for å nå helt til topps.

EM er juvelen blant korpskonkurransene, Arfon

Stemningen i korpset er god med intense og oppløftende øvinger med musikalsk utvikling. Gruppelederne gleder seg til å gå på scenen med Allan Withington foran et Stavanger Brass Band i toppform.

Pliktnummer

Årets pliktnummer er “Fraternity” av Thierry Deleruyelle. Gruppelederne beskriver stykket som et melodisk, tradisjonelt og publikumsvennlig stykke. Det er nok noe annerledes enn de siste års pliktnummer som har vært mer i sjangeren samtidsmusikk.
Per Christian mener at årets pliktnummer er et sammenhengende underholdningsprogram med utfordringer både for solister og grupper. -Underholdning er en sjanger som korpset har fått gode tilbakemeldinger på tidligere, så stykket passer korpset bra. Solotrombonist Karianne Flåtene Nilssen er enig.

– Stykket er variert og godt skrevet, og jeg synes historien bak verket kommer godt fram, noe som gir ekstra dybde til opplevelsen. Det er kjekt å spille så beskrivende programmusikk!

– Alle deltakende korpsene kommer til å levere solide gjennomføringer av stykket. Derfor er det ekstra viktig å jobbe med alle virkemidlene i forhold til volum, teknikk og musikalsk uttrykk sier Lena.

– Her er Allan Withington kompromissløs og det jobbes hardt ned til den minste detalj, sier hun.

Allan Withington kompromissløs og det jobbes hardt ned til den minste detalj, Lena

Resultat

Stavanger Brass Band deltar i alle konkurranser med mål om å vinne. Med full klaff på scenen kan korpset nå helt til topps.  Forberedelsene handler om å kunne prestere så godt en kan til enhver tid.

– Nøkkelen er å ha tro på deg selv og de rundt deg, sier Arfon.

Hver øving  visualiserer Lena Søyland at hun sitter på scenen i Lille i Frankrike.  Dette gir god følelse av kontroll for henne. Da har hun allerede vært gjennom konkurransen flere ganger.

Nøkkelen er å ha tro på deg selv og de rundt deg, Arfon

Korpstur

Gruppelederne ser fram til å reise på tur med en fantastisk gjeng musikanter og støtteapparat.

– Etter en intens øvingsperiode ser vi fram til å vise resten av Europa hvilket fantastisk korps Stavanger Brass Band er, sier Torill Tynning.

– Forhåpentligvis er salen fullsatt og publikum er forventningsfulle, entusiastiske og positive avslutter Per  Illguth.

Etter en intens øvingsperiode ser vi fram til å vise resten av Europa hvilket fantastisk korps Stavanger Brass Band er, Torill