– Det har vært et kjempefint mesterskap. Vi har hatt et flott samhold og alle troppene hadde sin beste runde noensinne på konkurransegulvet,  sier landslagsleder Ann-Cecilie Stokkenes. 35 norske drillere har vært i sving i tre dager i Lignano Sabbiadoro, Italia. Sveio drilltropp har mange internasjonale mesterskap med flotte resultater i bagasjen, og nå har de også sikret seg gullet i Exhibition Corps junior, en klasse der de stilte mot fem andre land. De som fulgte live streamingen fra Italia kunne se drillerne juble over høye dommerpoeng, og søndag kveld fikk de endelig bekreftelsen: best i Europa! Hjernene bak Vampyr-koreografien i Exhibition Corps er trenerteamet bestående av Marilena og Christiana Panayiotou:
– Det er magisk å være tilbake på Majorettes-EM.  Det er helt fantastisk at vi ble europamestere i Exhibition Corps Junior! En drøm gikk i oppfyllelse. Det ligger mange timer med hardt arbeid bak.

Minner for livet

Krystallen drill/Manstad Skolekorps sikret bronse i Batonflag team senior. Instruktør Marlene Lauritzen forteller at bronsemedaljen smaker ekstra godt ettersom de stilte i denne klassen for første gang og det var med rekordmange deltakere – hele ni nasjoner. Krystallen drill/Manstad Skolekorps/Elverum drilltropp stilte også mot seks andre land i Traditional Majorettes Corps senior og tok femteplassen med tolv jenter i alderen 15-23 år.
– Vi har utøvere som stiller i sitt femte utenlandske mesterskap, mens andre stiller for aller første gang. Team Norway har vært helt fantastisk, og sammen med alle utøvere og supportere har vi skapt minner for livet – nok en gang. Det har vært beintøff konkurranse, og selv om vi gjorde vårt aller beste, var det likevel noen som tok innersvingen på oss i Traditional denne gangen. Vi er godt fornøyd med vår egen prestasjon, og igjen er vi bitt av «EM-basillen». Vi har aldri før opplevd at det er så jevnt mellom alle landene, og det er veldig gøy å vite at Norge kan fortsette å bite godt fra seg i årene som kommer. Turen til Italia har gitt oss gode minner sammen med flotte utøvere fra Kristiansund og Sveio, og vi gleder oss til veien videre.

Kristiansund Skolekorps var årets nykommere og gjorde en strålende figur i Traditional Majorettes Corps junior. Troppen endte på femteplass og stilte mot fem andre sterke konkurrenter. NMF gratulerer alle drillere med flotte resultater! Vi vil også rette en spesiell takk til Ann-Cecilie Stokkenes for utmerket gjennomført jobb som landslagsleder. Trenerne skryter av en fantastisk leder, og forteller at landslaget og supporterne har heiet hverandre frem gjennom hele mesterskapet. Vi sender også en stor takk til Aleksander Ingvaldsen for alle de flotte bildene!

Bilder fra EM Majorettes 2022:

Sveio drilltropp i Exhibition Corps junior på EM Majorettes 2022. Foto: Aleksander Ingvaldsen

Krystallen drill/Manstad Skolekorps i Batonflag team senior, EM Majorettes 2022. Foto: Aleksander Ingvaldsen

Krystallen drill/Manstad Skolekorps/Elverum drilltropp i Traditional Majorettes Corps senior på EM Majorettes 2022. Foto: Aleksander Ingvaldsen

Kristiansund Skolekorps i Traditional Majorettes Corps junior på EM Majorettes 2022. Foto: Aleksander Ingvaldsen

Landslaget EM Majorettes 2022. Foto: Aleksander Ingvaldsen

Landslaget med supporterne. EM Majorettes 2022. Foto: Aleksander Ingvaldsen