Verktøy for å invitere flere inn i korpset
Flyktningene kommer med og uten korpsbakgrunn! Kan korpset bidra til at flere får gode opplevelser sammen med dere? Vi har samlet flere verktøy som kan benyttes for korpsene som ønsker å involvere enda flere inn i korpsfellesskapet.
Mange ukrainerne har nok ønske om å komme hjem igjen så fort det er trygt, men i mellomtiden kan ditt korps tilby en god opplevelse mens de er her. Ta kontakt og inviter de til trygghet og trivsel i korpsfellesskapet. Benytt korpsets vanlige rekrutteringsopplegg, eller ta kontakt med flyktningmottak, velkomstklasser, voksenopplæring m.m.
Situasjonen er utfordrende og kan være traumatisk for flyktningene. Vi anbefaler å søke hjelp av kommunen hvis det er behov for ekstra oppfølging. Musikken kan være et friminutt i en vanskelig situasjon.
Kulturalliansen, Musikkens studieforbund og Norsk musikkråd inviterer til nettmøte om inkludering av ukrainere i kulturfrivilligheten.
Tidspunkt: Fredag 3. juni kl 13:00-13:30 – Sted: Teams
Det er etableres nå tilskuddsordninger som kan gjøre det lettere for lag og foreninger å invitere ukrainske flyktninger med på eksisterende aktivitet, introdusere til aktiviteter i lokalsamfunn og motivere til langsiktig deltakelse.
Tema på nettmøtet er prosjekt- og finansieringsmuligheter for tilrettelegging for deltakelse fra ukrainske flyktninger på aktiviteter i sommer og tidlig høst:
- Hvordan kan vi få kontakt med ukrainere?
- Hvordan går vi frem og hva må vi huske på?
- Hvor kan vi søke finansiering?
Vi ønsker spesielt å nå frem til deg som arrangerer aktiviteter i sommer hvor det kan være mulig å etablere tilrettelagte ekstraplasser for ukrainere, men alle organisasjonsledd, arrangører, foreninger og lokale lag i musikk- og kulturfrivilligheten er velkommen til å delta.
For å motta lenke til møtet og opptak i etterkant – meld deg på her.
NMF har oversatt brosjyren «Velkommen til korpset!» til 14 ulike språk, deriblant ukrainsk og russisk.
Informasjonsfilmer som viser samspill, instrumentalundervisning og foresattes medvirkning i korpset.
Filmen «Hva er korps?» kan gi et bilde av korpstradisjonen i Norge til de som ikke er kjent med den.
Filmen «Velkommen til korpset» – Maria Karpinets er en ukrainsk dirigent bosatt i Norge. I denne filmen forteller hun ukrainere om den norske korpstradisjonen og om korpsaktiviteten. Filmen, som er tekstet på norsk, kan deles i deres lokalmiljø, på skoler eller i mottaksapparatet, slik at ukrainske barn, ungdom og voksne får et innblikk i korps.
Norsk Musikkråd har laget en plakatgenerator for å få spredt korpsets eget budskap på ukrainsk.
Gjennom samspill kan vi vise solidaritet til ukrainerne og russerne som ikke har ønsket denne krigen velkommen.
ImPULSE:
ImPULSE kan benyttes til samspill på tvers av nivå. Her kan barn med og uten musikkerfaring utfolde seg sammen i sang, spill og dans!
Prayer for Ukraine:
Prayer for Ukraine er en ukrainsk hymne fra 1885. Andreas Wetterlund har skrevet et arrangement av Mykola Lysenkos Prayer for Ukraine som han gir bort til alle som vil ha uten kostnad. Stykket er fritt siden Lysenko døde i 1912 og kan lastes ned her:
Brassband
LYSENKO Prayer for Ukraine BB Full score
LYSENKO Prayer for Ukraine BB Parts
Janitsjarkorps
LYSENKO Prayer for Ukraine WB Score
LYSENKO Prayer for Ukraine WB Parts
Symfoniorkester
LYSENKO Hymn for Ukraine SO Score
LYSENKO Hymn for Ukraine SO Parts
Vi oppfordrer korpsene til å ta kontakt med de som har ansvar for tilbudet til flyktningene i kommunen. Dette kan være kommunens flyktningtjeneste, lokale flyktingmottak, skoler og andre frivillige organisasjoner som bistår i arbeidet som for eksempel Røde kors og Ukrainsk forening i Norge. Sammen kan dere finne ressurser og praktiske løsninger.
Veileder for barrierefri-fritid i korps tilbyr generelle tips for å tilrettelegge og gjøre korpsaktiviteten tilgjengelig for flere.
Opptak av webinar i regi av Kulturtanken, UKM Norge, Ungdom og Fritid, Norsk kulturforum og Norsk kulturskoleråd. NMF bidro med innlegg om hvordan sikre kulturtilbudet til ukrainske flyktninger.
Korpset kan også invitere den lokale kulturskolen til et samarbeid om instrumentalundervisning og hvilke muligheter som finner for friplass.