Kirsti Karlstad Vaeng er dirigent for Sørreisa Skolekorps og for Sørreisa Musikkforening. Hun begynte å spille trompet i korps som 8-åring og er nå 52. Til dagen jobber hun i den kommunale kulturskolen, er gift og har 3 barn som nå er unge voksne. På fritida spiller hun kornett i Midt-Troms Brass, har to små hunder som trenger daglige lufteturer, Ellers liker Kirsti å gå på ski og løpe i marka.

Korona – avlysing – nye utfordringer

– Da alt ble stengt ned i forbindelse med korona skulle vi akkurat ha kulturuke i Sørreisa med UKM og ulike konserter og arrangement. Skolekorpset skulle delta på UKM og Musikkforeninga skulle ha underholdningskonsert med en lokal vokalgruppe. Ingen gøy situasjon å måtte avlyse!

Etter hvert som vi kunne begynne å øve litt igjen, endte det med at kommunen laget digital 17.mai med tilbud om lyd- og videoinnspilling til de som ville være med. Det var en ny opplevelse, og for skolekorpset var det vår deltakelse på årets 17.mai. Jeg tilbrakte da nasjonaldagen med voksenkorpset, i skolekorpsuniform. Flere fra skolekorpset spiller i begge korpsene, og det var fint å se begge uniformene sammen. For første gang spilte jeg klarinett, noe jeg har prøvd å lære meg de siste par årene. Mange ting å lære fortsatt!

Etter 17.mai har jeg vært rundt i kommunen og spilt med begge korpsene på flere utekonserter, og det har blitt satt stor pris på. Spesielt gøy var det å lage rekrutteringsvideoen til Sørreisa skolekorps. Vi er veldig stolt av den!

Sørreisa skolekorps 17. mai 2019. Foto: Lise Løvland.

– Hva er dine sommerplaner i år?

Mine sommerplaner i år er at det blir knallvær i Nord-Norge så vi får mange fine båtturer, og at badetemperaturen kommer over 13 grader;)

– Hva er din beste konsertopplevelse?

– Jeg har hatt mange fine konserteopplevelser men må trekke fram da Sørreisa Skolekorps hadde stevne med Pulse på besøk for to år siden. Fantastisk avslutning på stevnet med fellesdans og gehørsspill. Et skikkelig kick! Det samme må sies de gangene jeg har fått være med skolekorpset vårt på UKM og vi har gått videre til fylkesfestivalen. Å delta der er også en boost! Masse god trøkk fra publikum som løfter fram deltakerne på scenen!

Stevneavslutning , fellesdans med PULSE 2018. Foto: Lise Løvland.

– Hva er ditt favorittinstrument?

– Mitt hovedinstrument er trompet, men jeg spiller mange instrumenter, og tenker bare at så lenge det blir bra musikk så kan man spille hva som helst❤️

– Hva er ditt vakreste musikkstykke?

– Det finnes veldig mye vakker musikk. Som trompetist er jeg naturligvis fan av Ole Edvard så «Vidda» må nevnes!

– Hvilke planer har du til høsten?

– Vi har ikke turt å legge så mange planer for høsten, men jeg håper at NNM blir arrangert på Sortland som planlagt. Jeg gleder meg til å komme tilbake til normale tider for korpsene mine og for elevene i kulturskolen.

– Hva liker du best, å gå med sko eller barføtt?

– Jeg går gjerne barføtt men har dessverre sjelden mulighet til det.

– Hva er din favorittmat sommerstid?

– Pastasalat med eple, tunfisk og røkt laks er skikkelig sommermat for meg😎

Følg Sørreisa skolekorps på Facebook.