Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) presenterer årlig over 150 dokumentar- og fiksjonsfilmer, og er den største filmfestivalen i Norge. Under festivalen arrangeres en egen konkurranse for norske dokumentarer og årets norske program er en sterk kombinasjon av premierer og filmer som allerede har rukket å gjøre seg bemerket på festivaler i inn- og utland.

En av årets finalister er Janne Lindgren, regissør av filmen «Kampen». «Kampen» handler om Kampen Janitsjarorkester, Norges siste, rene mannskorps, som desperat trenger å rekruttere flere medlemmer for ikke å dø ut. Med manko på tilstrekkelig mange unge, mannlige musikere og at kvinner ønsker medlemskap til korpset, må Kampen Janitsjar ta en grundig gjennomgang av fordelene og ulempene ved å opprettholde gamle tradisjoner – noe som skaper stor splittelse i gruppen.

Les BIFFs omtale av filmen her: Kampen – Bergen Internasjonale Filmfestival

Kultur og tradisjoner

Regissør Janne Lindgren er, i likhet med Kampen Janitsjarorkester, fra Oslo øst. Hun ønsket å lage et portrett av Kampen Janitsjarorkester. Da hun ble kjent med musikerne så hun at her er det en historie som ikke bare handler om underholdning og spilleglede, men kan også fortelle noe om tiden vi lever i.

Styreleder Gunnar Flø Guttulsrød (71), har spilt klarinett i Kampen Janitsjarorkester i 20 år. Han kan fortelle at årsaken til at korpset kun består av menn, handler om kultur og tradisjoner. Da Kampen Janitsjarorkester ble stiftet i 1929 av en guttegjeng på 10-13 år, var føringen at det kun skulle være gutter og dette er en del av deres historie som de prøver å holde høyt. Men Guttulfsrød innser at rekrutteringen til en del instrumenter i skolekorps har stor overvekt av jenter, og at dette skaper en utfordring dersom en skal fortsette tradisjonen med Kampen som et rent herrekorps.

Regissør Janne Lindgren. (Foto: Privat)