2022 er Frivillighetens år og NMF har valgt 4. juni som dato for «Vår dag». Aller best kommer man til å merke det i Oslo, der Karl Johan blir prydet med Korpsfestbannere fra Stortinget og opp til Slottet, samtidig som 69 korps kommer til å sette hovedstaden på hodet denne dagen.  Det blir to store arrangementer; på Universitetsplassen kl 13 kommer blant annet Blåsemafian. Samtidig er det minikonserter på Egertorget, ved Tigeren på Oslo S, Youngstorget, Ola Ryes Plass, Sofienbergparken, Botsparken, ved Operaen, Munchs Brygge og Birkelunden. Klokken 14 samles korpsene til parade opp Karl Johan og videre til Rådhusplassen og så avsluttes det hele på Rådhusplassen kl 15. Det siste er i samarbeid med Disimilisfestivalen.

Detaljert program for Oslo

Utekonserter i hele kommunen

– Vi holder ofte konserter i sentrum, men på Vår dag vil vi reise rundt i kommunen og holde konsert på de ulike hjemstedene til medlemmene våre. Vi har medlemmer fra hele kommunen, så korpset får vise seg frem i lokalmiljøene og musikantene får vise frem hjemplassen sin. Vi har også leid buss og gleder oss til å gjøre noe sosialt sammen en dag, sier dirigent Else Myhr.

Korpset har kalt arrangementet «Trysil rundt med Trysil Skolekorps». I tillegg til medlemmer fra Trysil Skolekorps kan alle som spiller et korpsinstrument delta denne dagen. Voksenkorpsmusikanter, elever ved kulturskolen og tidligere skolekorpsmusikanter, som i dag er student eller elev ved folkehøyskole, har tatt turen til Trysil for å markere dagen.

– Her er det mange som flytter hjemmefra for å gå på videregående skole. Vi håper derfor dette også vil fungere som et rekrutteringsstunt, sier Myhr, som kan fortelle at Trysil Skolekorps har søkt om pengestøtte fra Frivillighet Norge.

– Vi fikk full pott, 25 000 kr!

Korpset har fått gode tilbakemeldinger fra lokalmiljøet, og mange har stilt opp for hjelpe til å promotere arrangementet.
– Jeg har ikke turt å sjekke værmeldingen, men vi krysser fingrene for fint vær, avslutter dirigenten.