Siden oppstarten i 1983, har Siddis Brass vokst fra én divisjon med 10 deltakende korps, til rundt 60 brassband fra store deler av landet, fordelt på fem divisjoner. Leder for Siddis Brass, Anders Rydberg, kan fortelle at Siddis Brass alltid har oppfordret til nytenkning.
– Vi oppfordrer korpsene til nytenking. Det bidrar til at de får pushet seg selv. Dette får de også i andre konkurranser, men vi har sett de siste 10-12 årene at korpsene lager et helt programkonsept, sier Rydberg. Han kan fortelle om korps som komponerer ny musikk, stiller i kostymer – ja, nesten fremfører en liten minimusikal på de om lag 20 minuttene de er på scenen. Og med større innslag av rock’n roll og popmusikk på repertoaret, kommer det også et annet type publikum til konsertene.

Flere av deltakerkorpsene kommer tilbake til Siddis Brass år etter år. Rydberg skryter av de rundt 100 frivillige som stiller opp på selve arrangementsdagen. Flere av de er gamle travere som tidligere har spilt i Stavanger Brass Band, men også tilreisende studenter.
– Det er viktig at deltakerne blir møtt av en vennlig og profesjonell stab. Vi vil legge til rette, så musikerne slipper å tenke på andre ting enn hva de skal prestere på scenen.

Forrykende festkonsert

Siddis Brass oppfordrer korpsene til å tenke nytt og å lage show, og de går selv foran med et godt eksempel.
– Tradisjonelt sett er festkonserten en gallakonsert. I fjor kutta vi ut gallakonseptet. Vi etablerte en slags jazzklubb med ståplasser og åpen bar, og det ble en kjempesuksess!

Rydberg forteller at konseptet med vorspiel og premieutdeling vil de følge opp i år. Med et band bestående av blant annet Frank Brodahl, opprinnelig fra Sandnes og de fem supertrompetistene i The European Yamaha Trumpet Allstars, vil festkonserten bli en hyllest til Bill Chase.
– I 2015 var jeg på ITG (International Trumpet Guild) i USA og møtte utrolig mange fantastiske musikere, som ledet meg til familien til den legendariske Bill Chase. Bills datter Linda gav meg rettighetene til all musikken hans, og jeg har brukt ett par år på å skrive ned alle låtene basert på noter og konsertopptak jeg har fått gjennom henne og hennes kontaktnett, har Brodahl uttalt til Siddis Brass.

Jørpeland Musikkorps. Foto: Privat

Uoffisielt NM i underholdningsmusikk

Brassbandmiljøet er litt som en stor familie.

Etter et lite opphold er Jørpeland Musikkorps tilbake i konkurransen. Leder i Jørpeland Musikkorps, Marius Eie Barka (25) sier at Siddis Brass er en konkurranse med mange flinke korps og morsom musikk. De har valgt å bli med i konkurransen igjen for å utfordringen og å få spille noe annet enn hva de vanligvis gjør.

Musikksjef og generalsekretær i NMF, Rune Hannisdal og Karl Ole Midtbø, skal og delta i Siddis Brass. De er med som dirigent og musikant i Krohnengen Old Stars (KOS). Midtbø har deltatt i Siddis Brass flere ganger og kan fortelle om mange gode minner.
– Det er så artig, for musikken som spilles er så allsidig. Det er moromusikk og program som har en rød tråd. Korpsene er kreative.

Hannisdal tror suksessfaktoren til arrangementet kommer av at Siddis Brass er flinke til å tenke nytt, både når det gjelder konkurransen og festkonserten. I tillegg lar de korpsene få tenke nytt. Midtbø legger til at for at det skal komme original og nyskapende musikk, må det finnes en grunn til å bestille noe som aldri ville vært gjort ellers. Og at det er kultur for dette på Siddis Brass, har resultert i mange fine arrangement.

– Siddis Brass kalles av mange for et uoffisielt NM i underholdningsmusikk, kan Midtbø fortelle, som gleder seg til å treffe andre i brassbandmiljøet.
– Brassbandmiljøet er litt som en stor familie.

Krohnengen Old Stars. Foto: Privat