Vi ville høre hvordan det sto til med korpset midt i gjenåpningen, én uke før påmeldingsfristen til neste års mesterskap. De gleder seg alt til mars:

– Jeg tenker det er viktig å delta for at vi skal ha noen mål å jobbe mot. Selv om det kan være stressende med konkurranser så fører det til enda høyere engasjement enn bare konserter med «vårt» publikum. DM er en måte for alle korps å vise seg fram for et bredere publikum, mener hornist Fredrik Breirem Neumann. Medmusikant og tubaist Mia Dick-Andersen nikker:

– Å delta på konkurranser er viktig for motivasjonen og spillegleden til korpset. Vi vil jo vise frem hva vi kan og hva vi har lært – på tross av pandemien, smiler hun.

Skal ditt korps på DM neste år?

DM et høydepunkt

Korpsets dirigent er Petter Langfeldt Carlsen. Han har savnet konkurransearenaen, men gleder seg til å ta fatt.
– Det føles veldig lenge siden vi sist hadde en konkurranseoppkjøring, og vi har mange nye medlemmer i hovedkorpset som aldri har vært med på det før. DM er et av høydepunktene i korpsåret som vi gleder oss til!

– Hvorfor er det viktig for dere å delta i korpskonkurranser?

Konkurranser engasjerer! Det er sosialt på øvelser og seminarer i forkant av konkurransen, og det gir oss en mulighet til å ta del i korpsmiljøet og høre andre korps spille, mener Mia. Medmusikant Fredrik er enig:

– Å oppleve fellesskapet i korpsmiljøet, og å delta på noe sammen, er bra. For korpset tror jeg det er viktig å erfare at musikken vår blir anerkjent av andre enn foreldrene våre, mener han.

For Voksen skoles musikkorps har det vært en hektisk høst.
– Høsten har vært preget av alt vi skulle ta igjen. Det har vært et halvår med skikkelig «mengdetrening» med masse repertoar og mange konserter, avslører dirigenten. På nyåret starter forberedelsene for alvor.

– Jeg håper vi har funnet stykker som vil klinge bra og kle korpset, som er passe utfordrende og som er slitesterke og tåler å bli øvd mye på! Det vil vise seg, smiler han.

Intenst, men gøy

Korpset har planene klare når de nå planlegger forberedelsene til DM.
– Vi starter rett etter nyttår med oppstartseminar. Når det nærmer seg DM har vi gruppeøvelser og ekstraøvelser, og helgen før DM har vi seminar igjen. Det er alltid litt intenst, men veldig gøy, understreker dirigenten, før musikantene skyter inn:

– Det er viktig å legge inn nok egenøving, slik at man kan være best mulig forberedt til fellesøvelsene, forteller Mia. Fredrik avslører:
– Vi har ofte hatt øvekonkurranser for å øke engasjementet om øvingen på vanskelig repertoar. Det har virkelig gitt resultater!

– Som regjerende regionmester må vi spørre: Hva er ambisjonene for neste års mesterskap?

– Vi ønsker vel å gjøre det best mulig, og vise at vi fortjener å forbli regionmester, mener Mia, mens medmusikant Fredrik er mer ambisiøs:
– Vi vil gjøre det bra og samtidig ha det gøy!

Vi lar styreleder i korpset, Else Johanne Rønning, få siste ordet:
– Nå er det jo lenge siden vi har konkurrert, så bare det å komme i gang igjen med å konkurrere er jo et poeng i seg selv.

Vi er helt enige, og gleder oss til å høre Voksen skoles musikkorps på scenen neste år!

Sist Voksen skoles musikkorps konkurrerte var NM 2019. Tiden flyr…