Oslo-korpset har nettopp tilbakelagt et forsinket jubileumsår, og ser frem mot normale tider. Da hører Distriktmesterskap (DM) med!
– Det er svært gledelig for Bekkelaget Skoles Musikkorps at vi i 2022 nesten har hatt et normalt år igjen, for samspill på Zoom er virkelig ikke å foretrekke, mener korpsets leder Nina T Bergman. Men ikke alt har vært som normalt:

– Bekkelaget Skoles Musikkorps var 90 år i 2021, så i valgte å ikke delta i årets konkurranse grunnet jubileumskonsert et år forsinket grunnet pandemien. Den fikk vi endelig gjennomført 2. april i år, forteller hun.

Motivasjon til å øve

– Men neste år skal dere igjen delta på DM. Hva mener du er det viktigste, for korpsets del, med deltakelse i en slik konkurranse?
– Det er flere aspekter som er viktige for oss. Det handler om å motivere musikantene til å øve mer, konkurranseaspektet og det at musikantene våre er sammen om et felles mål. Og så utfordrer vi oss selv og hverandre.

– På hvilken måte?
– Vi har alltid en øvekonkurranse i forkant av DM, som starter rundt 6-8 uker før konkurransen. Vi premierer den som har øvd mest, den gruppen som har øvd mest pluss en del tilleggspremieringer, avslører Bergman.

– I tillegg reiser korpset på vinterseminar til Kongsberg første helgen etter vinterferien. Målet for turen er selvfølgelig øving til konkurranse, men også sosialt samvær og skidag søndagen.

Alt løser seg

Korpslederen tror musikantene gleder seg til DM neste år.
– Det er alltid spennende med nytt repertoar, men minst like viktig er veien frem. Å ha et felles øvingsmål og å få tilbakemeldinger etter konkurransen er viktig for dem, påpeker hun.

– Nå er det så lenge siden forrige konkurranse at for mange av musikantene i hovedkorpset er dette faktisk første gang de er med i DM.

Da er det ikke rart nervene kan sette inn, men Bergman er ikke bekymret.
– Det er alltids noen musikanter som har glemt noe hjemme, mangler noe til uniformen eller liknende. Derfor er det supert at korpset har dyktig korpsledere som både er erfarne og løsningsorienterte, smiler hun, og avslutter:

– Bekkelaget Skoles Musikkorps gleder seg til DM i Asker og vi sikter høyt!

Vi ønsker lykke til med konkurranse og konkurranse!