Innenfor brassbandrepertoaret finner vi et soleklart flertall av mannlige komponister. Det har likevel ikke vært vanskelig for Bjørsvik Brass å sette sammen et solid repertoar av stykker fra diverse fantastiske kvinner. Med emneknaggen #hunkomponerer har de ambisjoner om å føre kvinnelige komponister frem i lyset i en mannsdominant sjanger. Det vil blant annet bli fremført verk av komponister som Imogen Holst, Liz Lane og Anne Grete Preuss. Med andre ord – dette er det verdt å få med seg.

Styreleder i Bjørsvik Brass, Siri Smith har store forventninger for denne viktige konsertkvelden.

–  Så vidt vi vet er det første gangen dette blir gjort. Vi ville først se litt på tematikken rundt bærekraftmål, og om vi som korps kunne gjøre noe i forhold til det. Et av FNs bærekraftsmål er likestilling mellom kjønnene, og det kan vi gjøre noe med. Dette er vårt lille forsøk på å få opp likestillingen når det kommer til komponister som skriver musikk til vår sjanger.

FN sitt bærekraftmål om likestilling var en av inspirasjonene bak denne konserten.

Både Siri og resten av korpset kan love en følelsesladd kveld med god musikk, og håper dette kan skape en form for provosering over at dette er noe som ikke har blitt gjort for lenge siden. Det er dirigent Andreas Hanson som skal lede korpset gjennom denne unike konsertopplevelsen.

Hyller også sine egne

Det vil nok være ekstra stas for korpset å kunne fremføre et stykke fra en av sine egne medlemmer, nemlig tubaist og komponist Elisabeth Vannebo. På lørdag blir det urpremiere på stykket hennes «Past and Present.» Elisabeth skal selv avspasere denne lørdagen, men gleder seg til å sitte blant publikum og høre både sitt eget stykke og resten av verkene som vil bli fremført av Bjørsvik Brass denne kvelden. Hun henter inspirasjon fra folkemusikken, og ønsker å få frem denne sjangeren på en modernisert måte.

– Jeg har laget mye musikk før, men dette er blant de første gangene jeg komponerer et stykke for et helt korps. Det er veldig gøy og lærerikt, og det er ekstra gøy når det er et såpass godt korps som skal fremføre det.

Elisabeth skrev dette stykket basert på norsk folkemusikk, og henter samtidig inspirasjon fra en av våre mest kjente komponister, Edvard Grieg. Kombinasjonen av stilarter vil gi publikum en unik opplevelse, og hun gleder seg til å få stykket sitt frem i lyset. Hun gleder seg til konserten, og er fornøyd med at dette konseptet endelig blir fokusert på.

–  Jeg synes dette er veldig positivt for damer i bransjen. Brassband har vært veldig mannsdominert både med dirigenter, komponister og arrangører. Det er mange kvinnelige toppmusikere som folk går glipp av, så denne kvelden er viktig, sier Vannebo.

Elisabeth Vannebo ser frem til å få høre stykket sitt fremført for første gang. Kilde: Facebook

Dette er altså en opplevelse du ikke vil gå glipp av. Med en fantastisk dirigent og profesjonelle musikere vil Bjørsvik Brass ta dere gjennom en hyllest til kvinnelige komponister, og bidra til å sette disse på kartet for fremtidige arrangementer.

#HunKomponerer

For mer informasjon, besøk Bjørsvik Brass sine nettsider her