Jan Magne Førde kan fortelle at alle komposisjonene har fått sitt eget særpreg. Mange har løftet frem sine egne instrumenter og gitt de fremtredende roller i lydbildet. Inspirasjon til verkene er hentet fra hele verden: alt fra norsk og irsk folkemusikk, til storbandjazz og brasilianske og afrikanske rytmer. Det musikalske resultatet blir fremført av musikerne selv.
– Dette blir første gang en slik konsert blir gjennomført i korps-Norge, sier Førde.

Styreleder i Lade Skoles Musikkorps, Jens Christofer Werenskiold, synes korpset er heldig som har Jan Magne Førde boende på Lade i Trondheim.
– Da Førde tok kontakt med oss, tenkte vi at dette var en fin måte å inspirere og motivere musikantene på. En annen måte enn de vanlige konsertene og konkurransene.

– Vi kommer til å tape.

Jan Magne Førde er initiativtaker og musikalsk leder for prosjektet. Med prosjektet Nye Komposisjoner, har Førde gitt skolekorpsmusikantene muligheten til å uttrykke sine egne idéer, tanker og følelser i musikken. Grunnidéen var å lage et komponistverksted der korpsmusikerne får opplæring i å skape ny musikk og tilrettelegge musikken for sitt eget korps.
Førde forteller at da han la frem prosjektet for skolekorpset, brøyt en av musikantene ut at «vi kommer til å tape».
– Kanskje det har blitt for mye konkurransefokus i musikk i dag, spør Førde.

Han nevner både korpskonkurranser og musikk- og talentkonkurranser på TV.
– Gjennom prosjektet Nye Komposisjoner, håper jeg musikerne får oppleve at det har stor egenverdi å bare spille, lytte å være inne i musikken.

Førde som musikalsk jordmor

Kreativitet, spilleglede og musikkglede er stikkord som brukes for å beskrive prosjektet.
– Alle musikerne i korpset har bidratt i komposisjonene med sin personlige stemme.

Korpsets medlemmer har blitt delt inn i arbeidsgrupper på tre og fire. Hver gruppe har laget en komposisjon. Dette har gitt musikantene en fin erfaring i å samarbeide om å fullføre en oppgave.

Musikantene fikk frie kunstneriske tøyler. Førde måtte finne balansen mellom å la dette være musikantenes komposisjoner, samtidig som han måtte sørge for framdrift i prosjektet.
– Jeg stilte med min kompetanse som komponist, og bidro med komposisjonstekniske tanker og refleksjoner rundt idéene som dukket opp, sier Førde, som omtaler seg selv som en slags musikalsk jordmor.

Werenskiold er enig.
– Dette er musikantenes prosjekt. Det ligner ikke på noe du har hørt før.

Musikantene i Lade Skoles Musikkorps har høsten 2019 komponert egen musikk. Foto: Skjermdump fra musikkvideo

Gleder seg til å vise frem resultatet

Musikant Nils Christian Sellgren (17) spiller euphonium i Lade Skoles Musikkorps. Dette prosjektet er hans første møte med komponering.
– Idéfasen var litt utfordrende.

Musikantene fikk i oppgave å lytte til musikk de likte, fete rytmer og fine melodier. Sellegrens gruppe ønsket å skrive noe som var inspirert av folkemusikk.
– Vi har spilt folkpop i korpset tidligere og synes det har vært morsomt.

Sellegren synes det er stas å ha fått laget en egen komposisjon. Nå ser han frem til å vise resultatet til publikum.

Søndag 29. mars skulle låtene bli fremført for aller første gang. På grunn av koronasituasjonen er konserten utsatt flere ganger, og er nå planlagt til oktober.
– Du får oppleve hva et skolekorps kan få til og hva kreativitet blant ungdommer fører til, sier Werenskiold.

Han legger til at prosjektet primært har vært for medlemmer av hovedkorpset, men de yngste har tatt saken i egne hender.
– En ivrig juniorkornettist ringte på døra til Jan Magne med en egenkomponert melodi.

– Håpet er at musikerne blir motivert og inspirert av dette arbeidet, at de har det morsomt sammen, og at musikerne vil fortsette å utvikle sitt musikalske talent.

Og nå har jo alle musikantene fått navnet sitt på notearkene – det er stas, avslutter Førde.

Werenskiold kan bekrefte at prosjektet har bidratt til økt forståelse for prosessen som ligger bak notene de får utdelt.
– Noen har blitt veldig ivrige, og jeg ser for meg at flere kommer til å fortsette med komponering.

Se musikkvideoen med stykket «En hemming fra oven» på Lades Skoles Musikkorps sin Facebookside.