NMF vil komme tilbake til når og hvordan det blir mulig å konkurrere om ledige plasser på landslaget til VM. Konkurransen vil være for utøvere på høyt advanced-nivå som har et ønske om å kvalifisere seg til VM, og invitasjonene vil bli gitt på bakgrunn av plassering og oppnådd poengsum samt generelt inntrykk. Dommerteamet, sammen med nasjonal drillkonsulent team, gjør en vurdering i forhold til antall som inviteres i de ulike klassene. Utøvere som sendes, skal i tillegg til oppnådd plassering ha et høyt teknisk nivå. Vi ber om at instruktørene tar en god faglig vurdering når det gjelder påmelding til konkurransen. For utøvere på lavt advanced-nivå, samt beginner og intermediate er de regionale konkurransene et fint tilbud.

VM Twirling 2022 skulle egentlig arrangeres påsken 2020 da både aldersreglement og musikktider var annerledes enn de er i nåværende sesong. For å gjøre det mulig at de som opprinnelig fikk VM-uttakene skal kunne delta i samme aldersklasse som de ble tatt ut i, må VM Twirling 2022 gjennomføres etter tidligere aldersreglement. Dette betyr at det ikke er alder per 31. desember (slik det er i dagens retningslinjer) som bestemmer alderen, men alder per 1. september (slik reglementet var for 2-3 år siden). Det er svært viktig at alle interesserte studerer tabellene under nøye før påmelding.

Alle som har takket ja til å beholde plassen på VM-landslaget skal stille i samme aldersklasse som de ble tatt ut i, bortsett fra at Preteen-uttakene er blitt omgjort til Youth. Dette frigjorde en hel klasse, slik at hvert medlemsland kan gjøre helt nye uttak i Preteen.