Ikke nok med at Musikkforeningen Nidarholm hentet hjem Kongepokalen etter NM-seieren:  I tillegg skal korpset representere Norge under neste års europamesterskap, som går i Frankrike.

– Dette var utrolig herlig, sier korpsets leder, Mats Berg.
– Vi har vært så nære så mange ganger, men endelig var det vår tur.

Nærmest Musikkforeningen Nidarholm var Christiania Blåseensemble, med Opus 82 fra Bærum på en flott tredjeplass. Dermed viste de at forrige helgs seier i regionmesterskap i NMF Øst ikke var noen tilfeldighet.

Hele 113 korps deltok i årets NM-konkurranse i Trondheim.  Det ble konkurrert i hele åtte divisjoner fordelt på fire ulike saler.

I 1. divisjon var det praktisk talt dødt løp mellom de tre korpsene som utgjorde seierspallen. Kun 0,5 skilte de tre første korpsene! Til slutt var det Kolbotn Konsertorkester som trakk det lengste strået med 93,5 poeng. Opprykk til elitedivisjon ble det også på Bjergsted Blåseensemble fra Stavanger, som fikk ett poeng i trekk for å ha spilt over tidsfristen.

I 2. divisjon fortsetter Os Musikkforening like sør for Bergen sin klatring. Korpset gikk helt til topps, og kan belage seg på å spille i Olavshallens store sal og 1. divisjon neste år.

Trondheimsseire i to divisjoner

Også i 3. divisjon ble det seier til Trondheim. Strindheim Janitsjar vant foran Tromsø orkesterforenings janitsjarkorps.

I 4. 5. og 6. divisjon var det god geografisk spredning på vinnerne.  Arne Musikkforening fra Bergen vant 4. divisjon, mens hedmarkskorpset Åsnes Musikkforening vant 5. divisjon. 6. divisjon ble vunnet av Kristiansand Janitsjar.

I den nederste divisjonen gikk Lørenskog Blåseensemble til topps. Korpset, som er et tilbud for de eldste i Lørenskog Skolekorps, deltok for andre gang. I fjor fikk korpset en femteplass – i år gikk de 22 ungdommene fra 14-21 år helt til topps.

Komponistforeningens hederspris for tolkning av et norsk verk, gikk til Bjergsted Blåseensemble for sin tolkning av Dirty Dancing, av Torstein Aagard-Nilsen.

Smil i dommerboksen

Musikksjef i Norges Musikkorps Forbund, Rune Hannisdal, var særdeles godt fornøyd mann etter de to konkurransedagene. Han uttalte på NMFs egen TV-sending blant annet følgende:

– Resultater og poeng bør ikke ta gleden fra de musikalske prestasjonene som vi har fått oppleve her i dag. Jeg er glad jeg har fått gått rundt og smile, heller enn å dømme elitedivisjonen – her er det tett. Men jeg tror det har vært mange smil i dommerboksen og, med disse fantastiske korpsene på scenen i dag.