Nettmøte om rekruttering - NMF Trøndelag
Erfaringer fra fjoråret og planlegging av årets kampanje
NMF Trøndelag arrangerer nettmøte om rekruttering.
Møtene ble gjennomført Torsdag 21/01
Her er også et par videoer om demonstrasjon og valg av instrumenter:
Innspill fra Karsten Selseth Landrø – Utfordringen sett fra Kulturskolens perspektiv
• Samme problemstilling som korpsene
• Korpsene må samarbeide med kulturskolen, ta kontakt
• Kulturskolen har mulighet/kontaktinfo for alle barn i skolealder, for å sende ut info
• Klassekanaler/Facebookgrupper for skoler, foreldre er i disse gruppene for å nå flest mulig
• Søknadsfrist for kulturskoler er i utgangspunktet før sommeren, men kan evt. utsettes til høsten, dette diskuteres
• Foreldremøter på nett for noen skoler – be om å bli med for å gi info om korpset
• Sette sammen grupper i korpset (digitalt) for å lage promovideoer og lignende
• Samle alle kulturskolerektorer til møte i regi av NMF for å diskutere hvordan vi kan hjelpe hverandre
Åpen diskusjon – Hva kan gjøres?
• Endre påmeldingsfrist i samarbeid med kulturskole – rekrutteringsarbeid som allerede er planlagt og skulle bli gjort i vår, gjennomføres til høsten
• Starte digitalt arbeid nå – videoer (med lærere og/eller elever), må være god kvalitet, mest effekt med barn som spiller promoterer selv
• Legge ut opptak av konserter – forutsetter god lyd-/bildekvalitet slik at det ikke virker mot sin hensikt
• Korpsene kan, på eget initiativ, invitere og gjennomføre digitale infomøter
• Instrumentdemonstrasjon/-prøving på zoom
• Komme inn på digitale foreldremøter for å gi info om korpset
• Bruke kulturskolelære til evt infomøter, demonstrasjon
• Lage små videosnutter med medlemmene – de spiller litt og sier litt om hvorfor de liker å spille i korps, både fra de yngste og eldste medlemmene
• Problem å ikke komme inn i skolen/kulturskole for å få informere – prøv direkte kontakt med rektor ved skolen – evt gå opp et nivå, politisk, for å utfordre på hvilke avtaler/saker de har vedtatt
• Sette sammen en film om/med som skal vises på skolene
• Innslag om korpset i lokalavis – hvordan de melder seg inn, om normal drift, men også hvordan korpsene driver i denne tiden, alternative aktiviteter
• Åpen påmelding til de som allerede vet de vil begynne, sende ut info, i tillegg til påmelding på høsten
• Ha jevnlige møter og kontakt med rektor på skolene – varierer hvem som er villig til å invitere korpset til foreldremøter osv., derfor viktig med god kontakt
• Dialog med kulturskolerektor er viktig
• SFO prosjekt – konsert, instrumentprøving – må utsettes til høsten
• Bruke sosiale medier for å promotere korpset – Facebook, Instagram, TikTok
• Arrangerer rekrutteringskonsert i samarbeid med kulturskolen, ikke bare korpsinstrument
• Vær forsiktig med å bruke lydklipp man «finner» på internett med tanke på rettigheter osv
• Spille inn promovideo – lett å distribuere, presentere instrumenter
• Spre rekruttering utover året, ikke bare på våren
• Konkret eksempel hva som blir gjort – Gå i studio, bruke penger som egentlig skulle bli brukt på korpstur (støtter også da lokale studio), spill inn noen stykker, sett sammen video som skal brukes i rekrutteringssammenheng samtidig som de eksisterende medlemmene opprettholder interessen
• Send nåværende medlemmer på sommerkurs – positivt etter en annerledes vår/sommer
• Sende ut info til 2-3.trinn om korpset, kan melde seg inn nå hvis de vil
• Viktig å være synlig i denne perioden og ha aktivitet slik at nåværende medlemmene også holde interessen, de vil kanskje snakke med sine venner om at korps er gøy
• Rekrutteringskonsert med proffe musikere
• Minimusikerskole på våren (må flyttes til høsten) – Barna får opplæring fra de eldste i korpset, med hjelp fra voksne, litt notelære, instrumentprøving
• Finne alternativer til 17.mai oppdrag for å synliggjøre korpset, evt. i grupper
• Invitere til åpne zoom møter for barn, infomøte, vise fram instrumenter osv
• Rekruttering i mai/juni – instrumentprøving, konsert, info
• Lærere i kulturskolen og dirigenter er rundt i skolene og viser instrumenter osv.
• Hvis det blir åpnet for at vi kan starte opp i mindre grupper, bruk det til å komme i gang med drift igjen
Referent: Mari Malm Mørkved