Pasquet skulle egentlig vært med i 2020, men det ble dessverre ikke mulig å gjennomføre. Vi er derfor ekstra glade for å ha han med på laget til den 10. Dirigentuka!

Nicolás Pasquet ble utnevnt som professor i orkesterdirigering ved University of Music Franz Liszt i Weimar i Tyskland i 1994. Dirigentstudiet i Weimar har siden etablert seg som et av verdens ledende dirigentstudier. Pasquet kommer fra Uruguay, men flyttet til Tyskland for å fullføre sine studiene i Stuttgart og Nürnberg. Som ung dirigent vant han flere dirigentkonkurranser både i Tyskland og Frankrike og har i etterkant jobbet med flere anerkjente orkestre, både i og utenfor Tyskland. Han har vært sjefsdirigent i Symphony Orchestra of Pecs i Ungarn, Neubrandenburger Philharmonie og Coburg State Theater Orchestra i Tyskland, samt hatt faste gjesteopptredener med Deutschlandfünk Köln, DeutschlandRadio Berlin og Bavarian Orchestra. Han har gjort flere CD-innspillinger og turnert med flere av disse orkestrene.

Pasquet er i dag en svært anerkjent og ettertraktet dirigentprofessor. Hvert år leder han flere internasjonale kurs og mesterklasser rundt om i hele Europa, i tillegg sitter han i juryen i flere dirigentkonkurranser.

Du kan lese mer om Nicolás Pasquet her.

Repertoaret til mesterklassen med Stavanger Symfoniorkester er:

• Ludwig van Beethoven: Egmont-overtyre, op. 84
  • Johannes Brahms: Symfoni nr. 3, op. 90, 1. og 2.sats
  • Antonin Dvorak: Middagsheksen, op. 108

Mesterklassen med Stavanger Symfoniorkester under Dirigentuka arrangeres i år 8.-10.august. Kurset inkluderer en dag forberedelse med pianist og to dager praksis med Stavanger Symfoniorkester.

Vi gleder oss til å ønske Nicolás Pasquet velkommen til Dirigentuka og mesterklassen med Stavanger Symfoniorkester!

Gå inn på Dirigentukas nettsider for å lese mer om Dirigentuka og melde deg på kurset. Påmeldingsfrist er 1.mai.