A: Askøy Brass Band er en gjenganger i NM brass. Som så ofte før er det Reid Gilje som skal dirigere korpset under årets NM. Korpset spiller som nummer 4 i 1. divisjon og skal spille «The Fallern Bride av Ludovic Neurohr. Korpset het i sin tid Ungdomskorpset Nordlys.

B: Brass Band Klubben kalte de seg, og i 1979 arrangerte de NM for aller første gang. Siden den gang er Brass Band Klubben lagt ned, men NM har vært arrangert hvert eneste år siden. Eh, nei. Vi har hatt to kjipe år uten NM nå. Derfor gleder vi oss ekstra denne gangen.

C: Chivalry er et verk skrevet av Martin Ellerby.  Stykket ble første gang fremført i 2003 på de britiske øyer. Under årets NM kan du høre Sola Brass Band spille det, under ledelse av waliseren Gwyn Evans.

D: Didier, Florent skal i år dirigere Eikanger-Bjørsvik Musikklag for aller første gang. Franskmannen har dirigert Paris Brassband fra 2008 – 2020 og nå skal han prøve å vinne NM med EBML.

E:  Egge, Ole Kristian dirigerer Moen Musikkforening. Korpset fra Innlandet spiller i 3. divisjon og skal spille «Penlee» av Simon Dobson.

F: Flügelhorn er standard under NM brass. Navnet kommer av det tyske «an dem flügel» som betyr ute på fløyen, eller på vingen om du vil.

G: Gregson, Edward har skrevet årets pliktnummer og er en av brassbandbevegelsens «grand old men». Gregson kommer til å være til stede under årets NM, så kanskje treffer du på ham.

ÅRETS KOMPONIST: Pliktnummeret i år er det Edward Gregson som står bak. Stykket skulle egentlig vært benyttet i 2021, men nå skal det endelig bli spilt i Grieghallen. (Foto: Simon McComb)

H: Holmås er representert både ved pappa Hogne, datter Kristin og sønn Torstein. Hogne sørger for slagverksriggen for alle korpsene, Kristin spiller i Krohnengen Brass Band, mens Torstein både dirigerer og spiller. Han dirigerer Holmestrand brass i 4. divisjon og spiller med Kleppe Musikklag i elitedivisjonen.

I: Ila Brass Band har blitt norgesmester én gang, i 1989. Korpset fra Ila bydel i Trondheim stiller i elitedivisjonen og skal spille «King of a New Dawn» av den norske komponisten Stig Nordhagen.

J: Jonsvatnet Brass debuterer i NM-sammenheng.  Korpset fra Trondheim ble opprinnelig startet som et veterankorps, men har nå medlemmer fra 15 – 65 år.

DEBUTANTER: Jonsvatnet Brass er debutanter under årets NM. Her fra Trøndersk mesterskap forrige helg. (Foto: Privat)

K: King, David  is back. David  har kapret en rekke NM-titler som dirigent. To ganger har han plukket fire titler på rad. På 90-tallet med Manger Musikklag og i perioden 2011- 2014 med Eikanger-Bjørsvik Musikklag. I år skal australieren dirigere MML i NM for første gang på 2000-tallet.

L: Langhus Brass: Ett av tre korps fra Viken fylke.  Korpset deltar i 5. divisjon og skal spille «Parnassus» av Jan van der Roost.

M: Molde Brass Band deltar i år i 1. divisjon. Sammen med Ørskog Brass og Tomra Brass Band er de Møre og Romsdal sine representanter i årets 1. divisjon. Molde dirigeres av valdrisen Tormod Flaten og korpset fremfører «Heroes» av Dawid Bowie, eller nei, det er av Bruce Broughton.

N: Nina het konen til Edvard Grieg. Og hun har selvsagt fått et rom oppkalt etter seg i Grieghallen. Ligger elegant til over foajeen.

O: Oslofjord Brass og Oslo Brass Band kniver om å være beste korpset fra O-byen. I år er begge plassert i 1. divisjon og vi mistenker begge for å være giret på opprykk. Spennende tvekamp mellom hovedstadens to korps i divisjonen.

P: Peer Gynt-salen er åsted for 3. 4. og 5. divisjon. Nydelig akustikk som kan reguleres alt etter hvilken type sjanger som spilles fra scenen.

Q: Quintessence av Robert Redhead var pliktnummer i 1994. Det året var det sju korps i elitedivisjonen og Manger Musikklag gikk til topps med David King for første gang.

R: Rønning, Rut Jorunn er en av årets dommere. Hun dømmer i 3. og 4. divisjon og er til daglig ansatt ved Norges musikkhøgskole.

SKAL DØMME: Rut-Jorunn Rønning er en av årets dommere. (Foto: Charlotte Wiig)

S: Stavanger Brass Band er regjerende norgesmester og innehaver av vandretrofeet. Som vanlig er det Allan Withington som dirigerer siddisene og korpset spiller «A Gabrielli Fantasy» av Bert Appermont under selvalgtavdelingen på lørdag.

T: Tromsø Brass er korpset med lengst reisevei. Korpset fra Tromsø får æren av å  avslutte 3. divisjon fredag kveld. Først kl 21.45 går korpset fra Ishavsbyen på scenen. Korpset dirigeres av Vidar Alvestad.

U: Uten de frivillige blir det ikke noe arrangement.  Som vanlig er det den rutinerte gjengen fra Hellen skoles musikkorps. som nå har skiftet navn til Hellen og Eidsvåg skolekorps, som sørger for at alt glir smertefritt i to dager.

V: Vet du hvem som vinner? Da kan du sende inn «tippekupongen» på «Nye brasspuben». Du finner de på facebook, og puben er åpen 24/7.

W: Westbye, Espen dirigerer 5. divisjonskorpset Riska Brass Band fra Rogaland, og korpset går på scenen fredag kl 14.20. Espen har også dirigert Musikkorpset Gjallarhorn og er norgesmester med Stavanger Brass Band, som esskornettist.

X: Xtreme fremførelser vil bli presentert i løpet av de to dagene. Skal vi tippe på full sal og stående applaus på enkelte av fremførelsene på lørdag? Ja, det skal vi.

Y: Yngste deltaker under årets NM er vi litt usikre på. Dersom du vet, gi oss et tips på post@musikkorps.no

Z: Zetlitz-salen. Befinner du deg her, er du på feil sted. Den ligger nemlig i Stavanger konserthus, og er en av salene som brukes under Siddis Brass. Prøv igjen i november.

Æ: Æ-appen fungerer dårlig under årets NM, men program.no-appen derimot… Omtale, spillerekkefølge og etter hvert resultater. NM blir ikke det samme uten.

Ø: Øving NM betyr øving. Og mer øving. Og litt til. Opp med hånden den som kan huske sist en fikk med seg Dagsrevyen til vanlig sendetid?

Å: Åh, allerede ferdig, kjipt, nå når det var begynt å bli gøy. Vi ses neste år!