Helt siden 1990 har NM janitsjar vært et av de store høydepunktene i korps-Norge. Den gang var det 29 korps fordelt på tre divisjoner som konkurrerte i den da nyåpnede Olavshallen. I år er det 109 korps som deltar i åtte divisjoner. I elitedivisjonen er konkurransen beinhard, og det er som regel små marginer som avgjør. I fjor var det Musikkforeningen Nidarholm som stakk av med seieren for andre gang på rad.

– Det var veldig kjekt å vinne i fjor. Etter to år uten et mesterskap var det deilig å komme tilbake med seier, og spesielt når det skjer i vår egen by, sier styreleder Elise Reigstad.

Nidarholm vant også NM i 2019, og kvalifiserte seg da til EM janitsjar i Frankrike. Også den ble utsatt grunnet pandemi, men i år skjer det endelig.

– Vi gleder oss veldig til EM. Det har jo blitt utsatt i tre år nå, så vi har hatt mye tid til prosessere det hele. Nå skjer det endelig, og vi er klare for Frankrike.

Musikkforeningen Nidarholm på scenen under fjorårets NM. Hvem tar seieren i år? (Foto: privat)

Mens vi teller ned dagene til NM, er styret, frivillige og samarbeidspartnere i full sving med å få på plass detaljene. Prosjektleder Håvard Hinsverk gleder seg til å komme i gang med arrangementet.

– Det er alltid en fryd når helgen er i gang, og man ser at innsatsen som har blir lagt ned i forkant av NM gir et resultat som gleder både publikum og deltakere.

Billetter til NM janitsjar 2023 kan bestilles her.

Premieseremoni og festkonsert med Luftforsvarets Musikkorps

Festkonserten med Luftforsvarets Musikkorps er alltid en opplevelse. Her fra fjorårets begivenhet. (Foto: privat)

Også i år vil det hele avsluttes med festkonsert med Luftforsvarets Musikkorps. Konserten er i Olavshallens store sal lørdag kl 20.00, og det er bare deltakerkorps som får tilgang til å kjøpe billetter. I år har de fått med seg Jovan Pavlovic på trekkspill og Marianne Meløy som konferansier. Det blir korpsrelaterte kåserier, rappkjefta humor og treffende replikker. I tillegg blir det fingerrapp virtuositet med musikalske smakebiter fra Jovan og Luftforsvarets musikkorps sitt nyeste konsertrepertoar. I tillegg til konserten blir det også premieseremoni og resultatopplesning for alle divisjoner.

Billetter til festkonsert kan bestilles her.

Resultater og premieseremoni foregår rett etter festkonserten. Resultatene vil komme umiddelbart på program.no, og vil også etter hvert bli publisert på våre facebooksider og på musikkorps.no

Opp- og nedrykk

Under fjorårets mesterskap endte elitedivisjonen opp med et ekstra korps som rykket opp, og divisjonen består nå av 11 korps. I år vil dette bli justert tilbake til det vanlige antallet som er 10. Det vil si at korpsene som kommer på 9-11. plass i årets konkurranse vil rykke ned til 1. divisjon.

For de andre divisjonene kan du lese om opprykk og nedrykk her.

Strømming

Dersom man ikke har mulighet til å være tilstede under NM, vil det også i år være mulig å strømme digitalt. BrassPass TV  strømmer alle korps fra Elitedivisjon, 1. divisjon, 4. divisjon og 5. divisjon. De har levert sendinger fra både Siddis Brass og årets NM brass, og er nå også klar for å sende fra Trondheim. Festkonserten med Luftforsvarets Musikkorps vil ikke bli strømmet av BrassPass TV.

Strøm Elitedivisjon

Strøm 1. divisjon

Strøm 4. divisjon

Strøm 5. divisjon

Fullspekket program

Årets begivenhet er som vanlig spredd over fire forskjellige scener; to i Olavshallen, en på Royal Garden og en på Scandic Nidelven. Dette er starttidspunktene for de ulike divisjonene:

Fredag 24.mars
1.divisjon, Olavshallen, Store sal, kl 1400
4.divisjon, Olavshallen, Lille sal, kl 1400
6.divisjon, Royal Garden Hotel, kl 1400
7.divisjon, Scandic Nidelven Hotel, kl 1600

Lørdag 25.mars
Elitedivisjon, Olavshallen, Store sal, kl 1000
2.divisjon, Scandic Nidelven Hotel, kl 0930
3.divisjon, Royal Garden Hotel, kl 0930
5.divisjon, Olavshallen, Lille sal, kl 0930

Se det fullstendige programmet her.