NM janitsjar 2025 ::: INVITASJON
04Apr.
NORGES MUSIKKORPS FORBUND INVITERER TIL NM JANITSJAR 2025
Konkurransen blir gjennomført i Olavshallen, Radisson Royal Garden Hotel og Scandic Nidelven Hotel, Trondheim.
Fredag 04. april
1. divisjon, Olavshallen, Store sal, kl 1400
4. divisjon, Olavshallen, Lille sal, kl 1400
6. divisjon, Royal Garden Hotel, kl 1400
7. divisjon, Scandic Nidelven Hotel, kl 1600
Lørdag 05. april
Elitedivisjon, Olavshallen, Store sal, kl 0930
2. divisjon, Scandic Nidelven Hotel, kl 0930
3. divisjon, Royal Garden Hotel, kl 0930
5. divisjon, Olavshallen, Lille sal, kl 0930
Festkonsert og premieseremoni kl. 2000
DELTAKERAVGIFT
Finale: kr 435,- pr. medlem for deltakelse i finalen, der kr 65,- går til reisefordeling. Deltagelse i kvalifisering: 1500,- pr. korps.
NB! Ingen kvalifisering er nødvendig for påmelding til åpne plasser i 7.divison.
DIVISJONSINNDELING
Konkurransen gjennomføres med åpen bedømming og forhåndstrukket spillerekkefølge.
Divisjonsinndelingen gjelder for 2025, basert på resultatene i 2024.
Se divisjonsinndelingen for 2025 her…
PÅMELDING
Påmeldingsfristen er 15. september 2024.
Påmelding gjøres her…
MUSIKKFAGLIGE RAMMER I FINALEN
Alle divisjoner spiller et selvvalgt program i finalen.
Programmet skal ikke inneholde solistnumre.
Effektiv scenetid regnes fra første til siste tone i konkurransefremførelsen, og inkluderer pauser mellom verk eller satser. All durata skal oppgis og blir kontrollert.
Elitedivisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 35 minutter.
1. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 25 minutter.
2. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 20 minutter.
3. til 7. divisjon: Selvvalgt program med effektiv scenetid inntil 15 minutter, maks 3 stykker.
Det gis ikke dispensasjon til ekstra spilletid, og korps som overskrider maksimal spille-/scenetid blir trukket i poeng: 1 poeng for første påbegynte minutt, deretter 1 poeng for hvert påbegynte halvminutt.
Bruk av flygel: Ved valg av program gjøres det oppmerksom på at det ikke er anledning til klimpring på strengene oppe i flygelet.
Bedømming
Konkurransen bedømmes av tre dommere i Elite og førstedivisjon. To dommere i 2. – 7.divisjon.
Gjennomføring av kvalifiseringen:
Det inviteres til kvalifisering slik som beskrevet i gjennomføringsmodellen for NM 2025.
Det er kun åpent for kvalifisering til 1.-3. og 5. divisjon.
Nye korps kan fritt melde seg på i 7. divisjon, uten kvalifisering.
Korps som har deltatt i NM 2024 har allerede en definert divisjonsplassering, og må melde seg på i henhold til denne for å være sikret plass i NM 2025. De som ønsker å benytte muligheten til å delta i kvalifisering må hake av for ønsket divisjon i påmeldingen.
Kvalifiseringsstykkene skal spilles inn i sin helhet uten klipp og lim. Dersom musikkstykket består av flere satser kan disse spilles inn enkeltvis.
Innspillingen må være NMF i hende senest 1. november 2024.
Ved innsending av opptak, gjøres følgende:
1. Skriv ut korpsets medlemsliste fra Styreportalen.
2. Hver enkelt musiker som deltar på innspillingen signerer bak sitt eget navn på listen.
3. Listen lastes opp sammen med innspillingen i dropbox og deles med nasjonal produsent i NMF, Ingebjørg Eide: ingebjorg@musikkorps.no
PLIKTNUMMER I KVALIFISERINGEN
1. divisjon janitsjar: Norsk kunstnerkarneval, komponist – Johan Svendsen, arr. – Stig Nordhagen
3. divisjon janitsjar: Fragmotion, komponist – Svein Henrik Giske
5. divisjon janitsjar: Sea songs, komponist – Ralph V Williams, arr. Robert Longfield
Eventuelle spørsmål om kvalifiseringsstykkene kan rettes til nasjonal produsent i NMF, Ingebjørg Eide: ingebjorg@musikkorps.no
KONKURRANSEREGLEMENT
Konkurransereglementet er grunnlaget for deltakelse i NM.
Gjeldende reglement for Norgesmesterskapene ble vedtatt i forbundsstyret i juni 2020.
Vi henviser til konkurransereglementet § 5.4, «Betingelse for deltakelse». For å sikre god kvalitet på konkurransen er det viktig at alle følger fristene. Vi følger derfor følgende retningslinjer:
For sein påmelding faktureres kr 3000,-
For sein innsending av partiturer faktureres kr 3000,-
For sein innsending av deltakerliste faktureres kr 3000,-
For sein innsending av sceneoppsett faktureres kr 3000,-
Vi henviser til § 16.5, »konsekvenser ved brudd på reglementet» og innfører følgende administrative reaksjoner på regelbrudd under gjennomføringen:
Ved ikke-medlem inn på scenen faktureres kr 3000,-
Ved medlem som ikke står på deltakerlista faktureres kr 6000,-
Antallet vikarer begrenses til 3 pr korps. Dersom ekstraordinære situasjoner oppstås kan det søkes om flere.
Vi oppfordrer korpsene til å overholde frister og reglement så vi unngår situasjoner med avgifter.
DELTAKERLISTER
Alle som deltar i NM for janitsjarkorps MÅ være registrert medlem i korpset, dvs. registrert i NMFs medlemsdatabase før deltakerlisten sendes inn. De som blir registrert i korpset etter denne datoen kan ikke delta i NM. Frist for registrering/lagring av deltakerlisten er 21. februar 2025.
Registrering av deltakerliste gjøres ved buk av linken korpset mottok ved påmelding. Denne listen hentes ut av NMF ved fristens utløp. Deltakerlisten skal omfatte alle spillende musikanter på scenen inkludert dirigent.
PARTITUR – OMTALE AV PROGRAM OG KORPS – INNSENDING
Deltakerkorpsene i 2.-3.-4.-5.-6. og 7.divisjon skal sende inn 2 stk. partitur, mens Elite og 1.divisjon må sende inn 3 stk. partitur.
Partiturene skal være dobbeltsidig og innbundet. Partiturene blir makulert etter bruk.
Alle korps må angi rekkefølge på stykkene samt sende inn info om spilletid på hvert stykke. Til hjelp for konferansier ber vi om at korpset registrerer kort omtale av hvert stykke. Dette kan være hentet fra selve partituret eller det dere finner andre steder.
Vi ber om en kort presentasjon av korpset (ca. 5 linjer).
Det er viktig at denne presentasjonen er nøktern, og den skal ikke inneholde momenter relatert til konkurransedeltakelse, hverken NM eller andre konkurranser.
Partiturene skal være påført korpsets navn og divisjon.
Alt dette skal gjøres i Program.no ved bruk av linken korpset mottok ved påmelding.
Adresse for innsending av fysiske partiturer:
NMF Trøndelag, Fjordgata 1, 7010 Trondheim
Frist: 21.februar 2025
SCENEOPPSETT
Alle korps må fylle ut og lagre sceneoppsettet sitt innen 17. mars 2025.
NB! Det blir satt opp platestativer på scene i store sal. Dette gjelder elite og 1.divisjon. Alle korps skal gjøre sine fremføringer på flatt scenegulv, dvs. ingen kunstige podieoppbygninger.
Sceneoppsettet settes opp og lagres ved bruk av linken korpset mottok ved påmelding.
SLAGVERK
Slagverksriggen med spesifisert liste over tilgjengelig slagverkutstyr blir publisert medio februar. Alt annet utstyr må fremskaffes av korpsene selv, alene eller i samarbeid med andre korps.
SLAGVERKVISNING
Fredag 04.april
1.divisjon, Store sal – kl. 12.00 – 13.00
4.divisjon, Lille sal – kl. 12.00 – 13.00
6.divisjon, Royal Garden Hotel – kl.12.00 – 13.00
7.divisjon, Scandic Nidelven Hotel – kl.15.00 – 15.30
Lørdag 05.april
Elitedivisjon, Store sal – kl. 08.00 – 08.30
2.divisjon, Scandic Nidelven kl. 08.00 – 08.30
3.divisjon, Royal Garden Hotel – kl. 08.00 – 08.30
5.divisjon, Lille sal – kl. 08.00 – 08.30
INSTRUMENTER TIL RÅDIGHET
Følgende instrumenter stilles til rådighet etter behov:
Olavshallen Store sal: Steinway konsertflygel, mod.D-274, celesta, harpe – stil 23 (egen stemmenøkkel og ekstra strenger bør medbringes)
Olavshallen Lille sal: Steinway konsertflygel, mod.D-274
Royal Garden Hotel: Kawai flygel KG-7D
Scandic Nidelven: Yamaha piano T121
Instrumentene er ikke disponible i andre saler enn der de er satt opp. Det er viktig at disse instrumentene er skrevet inn i sceneoppsettet for at de skal bli gjort klar for korpset på scenen.
Korps som bruker lydutstyr / elektroniske instrumenter må montere og teste disse på de oppsatte tidene for slagverkvisning.
INFOMØTER
Sted: Radisson BLU Royal Garden Hotel. Møterom Kristiansten i 2.etg.
Tid: Fredag 04.mars
Infomøte for 1.-4.-6.-7. divisjon kl. 11.00
Infomøte for Elitedivisjon, 2.-3.-5.divisjon kl. 18.00
Vi minner om at alle korps skal være representert med 1 person.
OPPVARMING – KONTROLLRUTINER
Korpsene skal møte i garderobe 45 minutter før oppsatt scenetid.
Alle musikere må legitimere seg ved adgang til oppvarmingsrom før konkurransespilling. Det godtaes legitimasjon med bilde og signatur (bankkort, førerkort el). Alterantivt digitalt førerkort. Den enkelte musiker skal også i kontrollen forevise sitt adgangstegn til konkurransen. Billettarmbåndet skal være festet rundt håndleddet.
FOTOGRAFERING AV ALLE KORPS
Vi kan i samarbeid med Fotograf Reimers tilby alle korps NM-bilde. Etter endt spilling på scenen blir korpset fulgt til en foto-session, der det vil bli mulighet for å bestille NM-bilde – en morsom og historisk viktig dokumentasjon på hvem som egentlig var med i NM 2024!
NB! Korps som spiller på Scandic Nidelven blir ført over til Royal Garden for fotograferingen.
Bestilling gjøres under fotograferingen. Prisen pr. bilde kommer….
FESTKONSERT OG PREMIESEREMONI
Også i år blir festjonserten leveret av Luftforsvarets musikkorps. Festkonserten begynner kl. 20.00.
Adgangstegn til festkonsert og premieseremoni koster kr. 270,- pluss billettavgifter (sum 330,-). Det er begrenset antall plasser i Olavshallen. Link for billettkjøp…
Merk: 1 representant fra hvert korps har reserverte plasser på de fremste radene i Olavshallen. Premeiutdelingen vil skje divisjonsvis, og en representant fra hvert korps skal komme opp på scenen når konferansier annonserer riktig divisjon.
Festkonserten er en eksklusiv liveforestilling i Olavshallens store sal. I tillegg overføres konserten til Olavshallens Lille sal og Royal Garden Hotel.
Billetter til festkonserten selges på nett gjennom Olavshallens billettsystem.
Billettsalget åpner mandag 10.mars kl.12.00
Link blir publisert på musikkorps.no samme dag.
NM-FESTEN – ROYAL GARDEN OG OLAVSKVARTALET
NM-festen starter kl 20.00. Der spiller NMs tradisjonsrike orkester opp til dans og underholdning.
Adgangstegn til NM-festen koster kr. 240,- ved forhåndsbestilling. Ved kjøp under arrangementet koster festbilletten kr. 290,-
Bestilling av festbilletter gjøres ved buk av linken korpset mottok ved påmelding. Fyll ut feltet «Bestilling av festbilletter» og trykk lagre.
SKAL DU SØKE PERMISJON FRA JOBB FOR Å DELTA PÅ NM?
Her er litt nyttig informasjon hvis du trenger å søke permisjon fra jobben for å delta på NM. Dette er gjeldene regelverk sitert fra personalhåndboken til Kommunenes Sentralforbund:
VELFERDSPERMISJONER
Velferdspermisjon med lønn eller uten lønn utover det som framgår av arbeidsmiljøloven kap. 8 og Hovedtariffavtalen § 8, må kommunen, fylkeskommunen, bedriften selv ta stilling til.
Aktuelle temaområder som kan vurderes er blant annet:
–For deltakelse i større kultur- og/eller idrettsarrangementer (eksempelvis nasjonale og internasjonale musikk- og idrettskonkurranser)
DELTAKERAVGIFT
Finale: kr 435,- pr. medlem for deltakelse i finalen, der kr 65,- går til reisefordeling.
Deltagelse i kvalifisering: 1500,- pr. korps.
Påmeldingsavgiften betales etter fristen for innsending av endelig deltakerliste som er 6 uker før mesterskapet.
TONO – RAPPORTERING
For nasjonale mesterskap og regionmesterskap søker og rapporterer NMF til TONO for fremføringene. Korpsene behøver ikke å tenke på dette.
OVERNATTING OG TRANSPORT I TRONDHEIM
For informasjon om opphold og overnatting i Trondheim, ta direktekontakt med:
G Travel Get Together Trondheim
Kontaktperson: Lene Stamnes
Tlf. 73 80 77 20
e-post: meet.trd@gtravel.no
I tillegg til hotell er G Travel behjelpelig med flybestillinger, busstransfer t/r flyplassen, middagsreservasjoner, utflukter m.m
Ta kontakt for å høre hva de kan gjøre for deg og ditt korps.
PROSJEKTLEDELSE OG TEKNISK GJENNOMFØRING
Prosjektleder: Håvard Hinsverk
Tlf. 982 82 378
NMF Trøndelag, Fjordgata 1, 7010 Trondheim
Tlf. sekretariat: 982 41 165
e-post: nmjanitsjar@musikkorps.no
VIKTIGE DATOER
15. september: Påmeldingsfrist.
1. november: Frist for innlevering av opptak og signert deltakerliste til kvalifisering.
15. november: Publisering av resultat fra kvalifisering
20. november: Publisering av endelig divisjonsinndeling med spilletider
1. desember: Frist for levering av bytteskjema for spillerekkefølge
21. februar:
Frist for lagring av elektronisk deltakerliste, jfr. NM-reglementet.
Frist for registrering av program, spilletid, omtale av verk og korps.
Frist for innsending av partitur og opplasting av digitale partitur (via påmeldingslinken)
17. mars:
Frist for lagring av sceneoppsett i (via påmeldingslinken)
Frist for bestilling av billetter til musikerfest (via påmeldingslinken)
04. – 05. april: NM janitsjar