Etter NM-seier i 2019 og en lang utsettelse grunnet pandemi, fikk endelig Musikkforeningen Nidarholm reise til Mégacité Amiens i Frankrike for å konkurrere mot de aller beste i European Championship for Wind Orchestras (ECWO). Korpset leverte av ypperste kvalitet, og søndag ble det jubelscener i salen. I tillegg vant slagverkseksjonen pris for beste instrumentgruppe. Dirigent for korpset, Bjørn Sagstad, er stolt og rørt.

– En av de aller flotteste konsertene jeg har vært med på, sier Sagstad.

SEIER: Styrelederen i Musikkforeningen Nidarholm, Elise Reigstad er stolt av korpset sitt. Her mottar hun trofeet for EM-seieren. Foto: Håkon N. Rønning

En minnerik helg

Generalsekretær for Norges Musikkorps Forbund, Kjersti Tubaas, var tilstede på EM-helgen. Hun ble imponert da hun satt i salen under fremførelsen, og mener at seieren er velfortjent.

– For en flott helg det har vært. Musikk i verdensklasse, flott arrangement og norsk seier. Bedre blir det ikke! Dette viser bare hvor fantastisk den norske korpsbevegelsen er. Jeg er utrolig stolt av både Nidarholm og Bjørn Sagstad, sier Tubaas.

Slagverkseksjonen i Musikkforeningen Nidarholm vant pris for beste instrumentgruppe. Foto: Håkon N. Rønning

President for Norges Musikkorps Forbund, Rita Hirsum Lystad, er veldig stolt.
– Musikkforeningen Nidarholm har endelig fått spille sitt EM – ventetida har gitt et fantastisk resultat. Gratulerer med seier!

Resultater fra ECWO 2023:

1. Musikkforeningen Nidarholm (Norge) 97,98 poeng

2. Koninklijke Harmonei van Peer (Belgia) 97,55 poeng

3. L’Orchestre d’harmonie de la Region Centre (Frankrike) 95,08 poeng

4. Rødovre Concert Band (Danmark) 94,25 poeng

5. Blasorkester Sibern (Sveits) 93,17 poeng

6. Symfonisch blaasorkest Koninklijke Sophia’s Vereeniging (Nederland) 92,58 poeng

7. Uppsala Blåsesymfoniker (Sverige) 91,08 poeng

Musikkforeningen Nidarholm under sin fremførelse lørdag. Dette ledet dem og Norge til seier. Foto: Håkon N. Rønning

Gratulerer til korpset, og gratulerer til Norge. Dette er en stor dag.