Folket har kåret Valdresmarsj, skrevet av Johannes Hanssen, til Norges nasjonalmarsj.

Alle marsjene, med unntak av Festmarch, er er nyinnspilt av Forsvarets stabsmusikkorps under ledelse av Andreas Hanson. Festmarch er innspilt av Forsvarets distriktsmusikkorps Østlandet under ledelse av Ingar Bergby.

– Denne marsjen er jo det norskeste av det norske, sa Rune Alstedt når han avslørte vinneren i NRK P1+ mandag formiddag. Videre poengterte han dette  med å fortelle at marsjen er inspirert av både halling og slått.

Fra Store Norske Leksikon: Marsjens komponist, Johannes Hanssen (1874–1967) har mange ganger fortalt om marsjen og dens tilblivelse, for eksempel til Nationen 28/11 1959 og Aftenposten til hans 75-års dag:

«… den kom ikke helt sånn av seg selv. Jeg likte godt signalet til Valdresbataljonen (basert på en gammel lur-lokk) og så laget jeg det første utkastet til marsjen i 1902. Siden ble det å pusse på den i ledige stunder. Helt ferdig var den ikke før to år senere. Da viste jeg den til Ole Olsen som innlemmet den i sitt faste repertoar».

I 1955 laget Hanssen det arrangementet for janitsjarkorps som brukes i dag. Et flexiarrangement er gjort av Jim Curnow og utgitt av Hal Leonard.

Valdresmarsjen er også på listen over «verdens beste marsjer» og spilles over hele verden.

Fullstendig resultatliste:
1. Valdresmarsj, Johannes Hanssen: 33,3% av stemmene
2. Gammel jegermarsj, Trad.Arr Kjell Hagen: 16,9% av stemmene
3. Den norske løve, Oscar Borg, arr. Bjørn Mellemberg: 14,5% av stemmene
4. Kronprins Olavs Honnørmarsj, Oscar Borg, instr. Bjørn Mellemberg: 13,8% av stemmene
5. Bojarenes inntogsmarsj, Johan Halvorsen, arr. Bjørn Mellemberg: 9,3% av stemmene
6. Holmenkollmarsj, Allan Johansson, arr. Idar Torskangerpoll: 5% av stemmene
7. Kong Haakon den VII’s Honnørmarsj, Oscar Borg, instr. Bjørn Mellemberg: 3,1% av stemmene
8. D.R. III’s Honnørmarsj, Erling Mostad, arr. Ola Kajanus: 3,1% av stemmene
9. Luftforsvarets parademarsj, Johannes Hanssen: 0,5% av stemmene
10. Festmarsch, Johannes Hanssen: 0,5% av stemmene

Under kan du høre alle 10 finalistene

1-  Den Norske Løve, Oscar Borg, arr. Bjørn Mellemberg

2 –  Luftforsvarets parademarsj, Johannes Hanssen

3 – Festmarsch, Johannes Hanssen

4 – Gammel jegermarsj, Trad. Arr. Kjell Hagen

5 –  Kong Haakon den VII’s Honnørmarsj, Oscar Borg, instr. Bjørn Mellemberg

6 –  Bojarenes Inntogsmarsj, Johan Halvorsen, arr. Bjørn Mellemberg

7 –  Valdresmarsj, Johannes Hanssen

8 –  Holmenkollmarsj, Allan Johansson, arr. Idar Torskangerpoll

9 –  D.R. III’s Honnørmarsj, Erling Mostad, arr. Ola Kajanus

10 –  Kronprins Olavs Honnørmarsj, Oscar Borg, instr. Bjørn Mellemberg

De 10 finalistene ble plukket ut blant 277 innsendte forslag. Juryen som valgte finalistene besto av Cathrine Leclerc (Forsvarets stabsmusikkorps og Oslo filh.), Iver Vatvedt (musikkonsulent NMF) og Ingar Bergby (dirigent).