Bjarte Riseng er avtroppende sjef for Sjøforsvarets Musikkorps og er godt fornøyd med at Forsvarets Musikk og NMF kan samarbeide om en slik uke.

– Her kan ungdommer få kjenne på hvordan det er å sitte i et profesjonelt korps og merke hvordan det er å skulle forberede en konsert på vesentlig kortere tid enn det de er vant med, sier han.

33 musikere kom gjennom nåløyet da NMF for tredje gang inviterte ambisiøse ungdommer til å sende inn opptak for å delta på Norsk Blåsesymfoni.

– Det er en viss forskjell blant deltakerne med hensyn til ambisjoner, men det er ofte på slike samlinger at man oppdager eller blir klar over at «hei, dette vil jeg drive med».  Selv fikk jeg en slik opplevelse det året jeg gikk på Toneheim, fortsetter Riseng.

Idoler og idealer

Og prosjektet har skapt nysgjerrighet hos søta bror. Musikkinspektør i det svenske forsvaret, Leif Karlsson, er til stede for å plukke opp ideer for hvordan de kan rekruttere blåsere.

– For det handler om å rekruttere og fasilitere, sier Riseng, før han avslutter med følgende:

– Vi ønsker at ungdommene skal bli kjent med noen idoler og få noen idealer.

Vi beveger oss ned i øvingsrommet, som til vanlig tilhører Lungegårdens Musikkorps. I pausen mellom tutti og gruppeøvelsen  treffer vi to av deltakerne som nådde opp i konkurransen. Eivind Grøntvedt (22) er fra Tjøme i Vestfold og spiller euphonium. Han studerer på musikkonservatoriet i Tromsø og er også aktiv i Tromsø Brass. Før den tid spilte han i Tønsberg Janitsjarkorps. Han har allerede fått en forsmak på det å spille med forsvarskorps, da han i juni spilte med Hærens musikkorps i Harstad i forbindelse med Festspillene i Nord-Norge.

– Her har jeg virkelig fått merke at det er vesentlig høyere nivå enn det jeg er vant med. En av de viktigste grunnene til at jeg søkte var at jeg fikk det anbefalt av en som var med i fjor. Og jeg liker en utfordring, sier Eivind. Han forteller videre at han skal prøvespille på ledig stilling på euphpnium i Marinemusikken.

– Jeg aner ikke hvor mange det er om beinet, alt er veldig hemmelig, sier han.

UTFORDRENDE: De har bare hatt én dag, men både Eivind Grøntvedt og Sigrid Wu Kofoed er godt fornøyd med det de har vært med på så langt.

Sigrid Wu Kofoed (19) er russ  av året og spiller klarinett i Sofiemyr Skolekorps. Hun har gått på musikklinjen på Ski og fra høsten av skal hun i Gardemusikken.

– Jeg søkte Norsk Blåsesymfoni fordi jeg ville prøve noe nytt og utfordre meg selv. Det har vært veldig gøy å spille i dag, og jeg får mange råd og vink av min sidemann, sier hun. Og det er noe av poenget med konseptet; at de profesjonelle musikerne skal sitte ved siden av ungdommene, på den måten plukker de hele tiden opp gode råd og tips.

Optimistisk dirigent

Årets dirigent er Bjarte Engeset. I fjor var det Ingar Bergby som dirigerte, mens det for to år siden var Andreas Hanson som styrte dirigentpinnen. Engeset er til daglig kunstnerisk leder i Marinemusikken og kommer rett fra Dirigentuka i Stavanger.

– Disse ungdommene tar det veldig seriøst, og jeg både ser og hører at de har øvd i forkant.

– Hva er det  viktigste du vil formidle til dem?

– Jeg skal ha en samtale med dem på torsdag, der kommer jeg til å fortelle litt om hva jeg selv har opplevd og de erfaringene jeg har gjort meg som musiker blant annet. Jeg kommer sikkert til å si at jeg mener det er vesentlig at de leverer karakter, frase og form på stemmen sin. Jeg vil at de skal fylle stemmen sin med innhold! Jeg vil at de skal være modige og at de tør å lage musikk, i stedet for at de for eksempel skal være redd for å gjøre feil. Dessuten er det viktig at de lytter og har kontakt med de rundt seg, sier den anerkjente dirigenten, som nå er inne i sitt siste år som kunstnerisk leder i Marinemusikken.

– Etter å ha vært på Dirigentuka i forrige uke og nå er her, så er jeg optimistisk. Slike samarbeidsprosjekter som dette er etter min mening gull verdt. Det at en på Dirigentuka trekker inn både symfoniorkester, brassband, janitsjarkorps og skolekorps, og at kurset er et samarbeid mellom Universitetet i Stavanger og NMF, det er viktig og riktig. Det samme gjelder dette prosjektet. La ungdommen få en smakebit på hva det innebærer å spille profesjonelt. La gå at mange av dem kanskje ikke kommer til å bli profesjonelle musikere, men det er noe med denne modellen der forbildene sitter og er mentorer for de unge hele uken som tiltaler meg veldig.

– Denne satsingen som har vært gjort på dirigering de siste årene – den er også viktig. Det er bare å se til Finland. Bare tenk på alle de tusen timene de deltakerne på Dirigentuka skal gi til sine musikere. Med riktig tilnærming der… Han lar resten henge i luften, vet hvor viktig det er.

– Hva har vært viktig ved valg av repertoaret denne uken?

– Det skal være gøy å spille, det skal være fint å høre og det skal være noen utfordringer for dem. Vi har sørget for at det er med noe bra norsk musikk. Alt i alt tror jeg vi har satt sammen en god miks, det er bare å komme på konsert for de som har anledning, avslutter Engeset.