Høsten 2016 ble det startet opp et masterstudium i korpsdireksjon ved IMD. Rune Furøy Johansen er første student ved dette studiet og var på utkikk etter et masterprosjekt. Etter å ha forhørt seg med medstudenter var løsningen klar, de skulle lage korps!

Korps og studier

Medstudentene ønsket et ekstra korpstilbud som de kunne kombinere med studiene og som samtidig skulle holde et høyt nivå:

Få effektive øvelser

– Det har lenge vært interesse for å reise til NM janitsjar og korpset ønsker derfor å fokusere på dette i år. Vi har lagt opp til få, effektive øvelser før NM. Mange av medlemmene er aktive utenfor korpset og jobber for eksempel i skolekorps eller kulturskolen i tillegg til å være fulltidsstudenter. Ved å ha en prosjektbasert modell er det meningen at det skal være lett for medlemmene å prioritere korpset. Det sier Rune Furøy Johansen, dirigent og initiativtaker i Bjergsted Blåseensemble.

Rune Furøy Johansen er dirigent for Bjergsted Blåseensemble. Foto: Ingunn Marie Johansen.

Rune Furøy Johansen er dirigent for Bjergsted Blåseensemble. Foto: Ingunn Marie Hagen.

Styret er satt sammen av studenter ved IMD. Det å bygge et korps fra bunnen av gir en unik, relevant og viktig innsikt i hvordan styrearbeid fungerer. Som musiker kan man dra stor nytte av dette i senere arbeid med korps.

Lunsjmøter i kantina

– Vi har fått god hjelp fra NMF Rogaland som har hjulpet oss med alt som kreves i oppstarten av et korps. Mange av oss møtes på skolen daglig så det er lett å få ordnet opp i ting som dukker opp underveis. Det har blitt en del lunsjmøter i kantina, sier Anna F. Hartmann med et smil. Hun er kasserer og musiker i korpset.

Spiller i 2. divisjon

Korpset har janitsjarbesetning og består av rundt 35 musikere, både fra IMD og lokale musikere i Stavanger-regionen. De jobber nå intenst fram mot NM i janitsjar som avholdes helga før påske i Trondheim. Tidligere i høst kvalifiserte korpset seg til 2. divisjon der de nå skal konkurrere mot 15 andre korps. På programmet står Blue Shades av Frank Ticheli og 1. sats fra Hindmith symfoni i B.

I forkant av NM skal korpset holde konsert sammen med Stavanger musikkorps av 1919. Dette er korpsets generalprøve før det braker løs i Trondheim.

– Vi spiller på lørdag kl. 15.14 på Scandic Nidelven og lover god musikk og engasjerte musikere. Vi ønsker full sal, avslutter dirigenten.

Forfattere av artikkelen: Guro Ansteensen Haugli og Ingunn Marie Hagen.