Basert på tidligere erfaring skjønte de fort at det ikke er størrelsen som teller, men heller intimiteten der alle festivaldeltakerne følte seg spesielt velkommen. Festivalen ble betydelig krympet og hele arrangementet blir arrangert i et stort oppvarmet telt, midt i Mandal sentrum.
Mandal Musikkforening satset på en blanding av Bayersk aften a la Oktoberfestivalen i München som hovedarrangement på lørdag kveld, og en uformell sammenkomst på fredagskveld med tilhørende tema.

Danseglade korpsmedlemmer

I 2014 var temaet Western-aften. Det ble da hyret inn et lokalt countryband av god kvalitet som spilte opp til dans. I tillegg ble det servert grillmat. Spare-ribs med coleslaw og råstekte poteter falt i god smak hos danseglade festivaldeltakere. Og dansefoten var det ingenting å si på. Både swing og linedance og en aldri så liten rolig låt innimellom ble servert fra orkesteret. Og for å sitere bandet:

– Vi har aldri spilt for et så danseglad publikum.

God stemning både på dansegolvet og scenen.

Lørdagens program er som den pleier på slike festivaler, med god frokost, oppmarsj og åpning av festivalen. Og selvfølgelig øving på fellesnumre.

Individuelle konserter

Litt spesielt er det at alle korpsene spiller fra en scene inne i teltet og for hverandre. Riktignok er det fritt frem for byens borgere å komme inn å høre på, og veggene på teltet er for anledningen tatt bort. Servering er det også! Festivaldeltakerne får også servert lunch under konsertene. Alt sammen er smidig gjennomført av rutinerte medlemmer fra Mandal Musikkforening.

Magiske stunder

Ideen med å legge konserten på denne måten har vist seg å være veldig givende for korpsene. De føler at de spiller for et meget kyndig publikum og responsen lar absolutt ikke vente på seg. ”Trampeklapp” er vel et dekkende ord, og noen musikanter mente sågar at det nærmest ble magisk til tider.

Eget tyroler-orkester

Festivalens store høydepunkt er imidlertid selve lørdagskvelden, der teltet er gjort om til en scene fra München. Mandal Musikkforening har eget tyroler orkester, som spiller opp til både dans og allsang. Resten av medlemmene er kledelig oppdresset i det flotteste tyrolerkostyme. Og de fungerer som verter, serveringspersonell og sørger for at alt går som smurt.
Festivaldeltakerne er selvfølgelig med på notene og mange stiller i skikkelig tyrolerkostyme. Og om det danses mye på fredag, så er det til gjengjeld ekstra mye allsang på lørdag med teksten blåst opp på storskjerm i teltet. For spille-, danse- og syngeglade musikanter er dette en festival med stor F.

Tradisjonell søndag

Søndagen er tradisjonell med oppmarsj og avslutning. Dette skjer også midt i Mandal sentrum, til stor glede for byens befolkning. Ettersom festivalen arrangeres i telt, er deltakerantallet begrenset til ca 200. Det vil si at det faktisk er plass til bare 7 til 8 korps. Til nå har det vært greit, men etter to år med suksess blir kvoten fylt opp ganske raskt. Mandal Musikkforening opplever at korps melder seg på neste festival allerede ved avslutningen. Foreningen har heller ingen ønske om å utvide festivalen, men heller beholde den personlige kontakten med deltakerne. Dette er et viktig punkt som er med på å bygge en vellykket festival.

Innbydelsene for årets festival er allerede sendt ut, men er det korps som ikke har mottatt innbydelse og som ønsker det for 2016, er det bare å ta kontakt. Her gjelder det å være på hugget for å sikre seg plass.

Mandalfestivalen

Skrevet av Frank Paulsen