De fleste kjente Klingberg som pianist og kapellmester i Dizzie Tunes, men etter førti år i showbiz, valgte han å jobbe med noe annet som stod hans hjerte nær, nemlig korpsbevegelsen.

Øyvind Klingberg startet sitt arbeid som musikkonsulent i NMF i 2001, i det som etter hvert ble region Sør. Klingberg tok med seg en unik erfaring og et formidabelt nettverk gjennom sine førti år i showbiz. Han hadde ansvar for regionens mange musikkfaglige kurs, konkurranser og konferanser, samt å yte råd og veiledning til medlemskorps etter behov.

Øyvind Klingberg var en ekte ildsjel. Han hadde et enormt engasjement for korpsbevegelsen, og ønsket det beste for medlemmene. Han var kreativ og uredd, hadde klare tanker og store ambisjoner på vegne av korpsene. Han var kvalitetsbevisst og brukte sitt nettverk for å skape kvalitet og gode musikalske opplevelser. Et eksempel på dette er Grenland brass festival, som Klingberg etablerte og drev suksessfullt i mange år.

Klingberg var åpen og ærlig og gikk ikke av veien for en god diskusjon. Var noe bra, var han ikke sen med å rose, men stod også for sitt syn om noe ikke var slik det burde.

NMF og korpsbevegelsen var så heldige å nyte godt av Klingbergs engasjement i mange år, og han var levende opptatt av korps helt til det siste. Selv etter han ble pensjonist, fungerte han som veileder for flere korps. Vi i NMF minnes Øyvind Klingberg som en engasjert og dyktig kollega med et stort hjerte.

Vår tanker går nå til hans nærmeste, og vi lyser fred over Øyvinds minne!

Kollegaer i Norges Musikkorps Forbund